Anmeldelse basert på de 2 første episodene (av 8)

NY TV-SERIE:
ELVEN
Thriller, Norge, 2016

Ca 45 min pr episode (uten reklamen)
TV 3 / viafree

De to første episodene kan sees på TV 3 sin gratistjeneste Viafree (da får man se episodene, men med to-tre 3-4 minutters reklameavbrudd i og mellom de 40-45 minutter lange episodene).

TV 3 sin nye norske krimthriller “ELVEN” fra Indre Troms (innspilt i Målselv) som hadde premiere torsdag kveld er skuffende saker, som fremstiller folkene nordfra som hjelpesløse, tafatte, resignerte og passe følelseskalde. Med andre ord stikk i strid med den virkelige verden.

Plottet i Elven er i utgangspunktet spennende og uutforsket nok i norsk drama. I det fiktive tettstedet Djupvik i Indre Troms finner ei 10 år gammel jente fra en læstadiansk familie avkappede kroppsdeler i elva. Politiet koples naturlig nok inn, og kort tid etterpå forsvinner den lille jenta, før hun blir funnet omkommet inne på et avgrenset militært område.

Det skal snart vise seg at verken det lokale politiet, lokalbefolkningen eller Forsvaret er særlig innstilte på å gjøre noe for å nøste opp i hva som har skjedd, og de fleste virker nokså lite følelsesmessig påvirket. På lensmannskontoret maner lensmannen om at saken legges vekk, dette får Kripos ta seg av, hvis de gidder å komme vel og merke.

Det vil si, politimannen Thomas Lønnhøiden (selvsagt fra Oslo) ved lensmannskontoret, engasjerer seg sterkt i saken, og mener Forsvaret har svin på skogen, og lover å avsløre hva slags faenskap som bedrives. At noe skjules er åpenbart, her er lagt opp til antatte fiender fra andre siden av finskegrensa, en lokalbefolkning med flere læstadianere, og lensmannen og de øverste toppene fra stedets millitærforlegning har et eller annet de for alt i verden vil holde skjult, så en konspirasjon og mørke hemmeligheter ulmer under overflaten. Og i skauen hjorter en hittil ukjent fyr rundt med gevær med kikkertsikte, mens det på et forfallent sagbruk foregår lyssky aktivitet.

Seriens scenografi, interiør og produksjonsdesign fremstår som grelt, grått, fattigslig og gir et nokså stusselig og traurig, karrig bilde av Nord-Norge, og rollekarakterenes unnfallenhet og følelsesløse fjes setter selvsagt et negativt preg for oss som ser på. Når det i tillegg konstrueres konflikter ut av ingenting hjelper ikke det heller på inntrykket av at det mangler en del narrativt. Noen fine oversiktsbilder av snøkledde majestetiske fjell, skoger og en isende elv gir sammen med et litt pumpende soundtrack visuelt sett et løft, her må jeg nevne det positive som er å finne.

Det er selvsagt også et spenningselement i hvor eller hvem disse kroppsdelene stammer fra, selv om jeg begynner å ane mulige konturer.

Thomas Hayes er med i Elven. Foto: TV 3.

Men det som senker Elven mest er den elendige dialogen, den stive talen og de kjønnsløse ansiktsuttrykkene og skuespillerprestasjonene. Flere av de som antagelig skal fremstå som lokale fra Indre Troms høres ut som de har en potet i halsen og snakker gjennom nesa, og flere av skuespillerprestasjonene holder desverre heller ikke mål etter to episoder. Den lokale lensmannen virker dessuten som en riktig tafatt fjott på grensen til det komiske. Ikke i et sekund kjøper jeg han som lovens lange arms øverste hærfører.

Espen Reboli Bjerke i rollen som politimannen Thomas spiller godt nok, det gjør også Ingeborg Raustøl som den unge sersjanten i forsvaret. “Skam-William”, Thomas Hayes, skal også få godkjent, såvidt, men forhåpentligvis får han en større rolle senere i serien, for i de to første episodene har han vært veldig lite med som den unge førstegangssoldaten med kontakter som ankommer Indre Troms for å tjenestegjøre i etterretningsbataljonen. Roger Hilleren, oida, nok en skuespiller fra østlandet, gjør seg nok ikke direkte bort som øverste befal i bataljonen, men han har ikke overbevist meg nok enda. Resten av besetningen forran kamera setter jeg samlet på strykkarakter, for her er det mye skrøpelige saker. Dennis Storhøi har vi forresten bare såvidt sett i de to første episodene.

Jeg skal selvsagt se serien ferdig, da den fortsatt har et uforløst potensiale, og jeg har fortsatt troen på at serien kan bli bedre etterhvert som den går seg varmere, imidlertid er det ikke til å sveipe under teppet at jeg har blitt noe skeptisk etter de to episodene jeg har sett. Terningkast vil jeg ikke sette etter kun to episoder, men så langt befinner den seg nok ikke høyere enn i grenseland mellom 2 og 3. Hvilken vei Elven flyter vil tiden vise.

Det kan forhåpentligvis bare gå oppover for serien fra nå av, for akkurat nå renner mye motstrøms i Elven.

Kom gjerne med kommentarer om Elven.

#Elven #serier #TVserier #TV #TV3 #viafree