Oscar17 – Etter showet: TIDENES TV-ØYEBLIKK DA MOONLIGHT BLE KÅRET TIL BESTE FILM ETTER AT FEIL VINNER VAR ROPT OPP

Et av tidenes TV-øyeblikk fant sted da MOONLIGHT fikk Oscar for beste film – etter at La La Land først var utropt som vinner!

Oscar-showet er over for i år, og for et drama det ble, med tidenes mest absurde slutt! Her er mine meninger om den 89. Oscar-utdelingen.

….AND THE WINNER IS…LA LA LAND…..MOONLIGHT IS THE WINNER!

Årets Oscar-utdeling for filmåret 2016 fant sted natt til søndag norsk tid, og vil for all fremtid huskes for skandaleutdelingen av beste film, som førte til en sjokkert sal, og minst like sjokkerte TV-seere verden over. For prisutdeler Warren Beatty hadde fått feil konvulutt, og leste opp feil vinner! Sammen med Faye Dunaway var veteranene de som skulle lese opp hvem som fikk Oscar for beste film, noe som endte i det totale kaos.

Beatty hadde nemlig av en eller annen grunn fått konvulutten fra prisen som ble delt ut før beste film-prisen, nemlig den der det stod “Emma Stone – La La Land”, og til tross for at Beatty virket å være forfjamset da han så i konvolutten, og kastet et blikk på Dunaway, som også så på kortet, så ropte Dunaway ut La La Land som vinner.

Gjengen fra La La Land kom på scenen til applaus fra salen, og var i gang med takketalene da feilen ble rettet opp. La La Land-produsent Jordan Horowitz som allerede hadde holdt takketalen avbrøt en av de andre i teamet, og dro opp kortet fra den riktige konvulutten som Beatty nå hadde fått, holdt den mot kamera som zoomet inn, og der stod det svart på hvitt:

MOONLIGHT 

Best Picture

Noe slikt har selvsagt aldri før skjedd, og at det skjer på direktesendt TV til millioner av seere verden over må regnes som en av historiens største TV-tabber. La La Lands produsent Jordan Horowitz skal forresten ha mye cred for måten han håndterte kaoset på. Ro og klasse!

Det tok forøvrig overraskende lang tid før tabben ble rettet opp… Se hele det utrolige innslaget i YouTube-videoen nederst i denne saken.

Scenene kommer ihvertfall til å gå verden over i lange tider.

En tydelig skjemmet Beatty fikk forklart seg, og sa at han så det stod “Emma Stone, La La Land”, på kortet han leste, og da trodde han La La Land var vinner. Som TV-bildene viste var han øyensynlig i tvil da han leste kortet før Dunaway ropte ut vinneren. Og kanskje er det forståelig at de ikke reagerte med å spørre showets produsenter om det var riktig, det var direktesendt til millioner av seere, og noe slikt har aldri skjedd før….vel vel.

Når så det er sagt, jeg synest det er fantastisk flott at MOONLIGHT, etter mye rot, ble Oscar-vinner for beste film, for det er en glimrende film. Selvsagt synest jeg litt synd på La La Land-gjengen som var kommet opp på scenen, men det er utrolig hyggelig at Moonlight nå har fått Oscar-prisen for beste film. Gratulerer til regissør Barry Jenkins, som også fikk Oscar for beste adapterte manus. Moonlight fikk også Oscar for beste mannlige birolle, som gikk til Mahershala Ali, som svært rørt mottok prisen.

Løp til nærmeste kino og se filmen (hvis den fortsatt går?)!

GODE TIPS OG FORTJENTE VINNERE

Ellers er jeg fornøyd med Oscar-tipsene mine, der jeg hadde 17 av 24 riktige. Jeg bommet på de to lydprisene, live action kortfilm, kostymedesign, filmklipp, beste kvinnelige skuespiller (nevnte dog at Stone trolig ble å vinne, der tippa jeg mest med hjertet) og heldigvis tippa jeg feil film som beste film, for selv om jeg liker La La land så var det flere filmer jeg syns er bedre og fortjente prisen mer. At Moonlight ble vinneren er sånnsett glimrende.

Spesielt fornøyd er jeg med å ha blinket ut riktige vinnere av produksjonsdesign, animerte kortfilm og kortfilm-dokumentar, manuspriser og regi, og selvsagt beste mannlige skuespiller og birolle, samt kvinnelige birolle, som gikk til de jeg syns var best.

Casey Affleck fikk en høyst fortjent Oscar for beste mannlige hovedrolle i Manchester by the Sea, filmen som også fikk en like høyst fortjent Oscar for beste originale manus, som ble mottatt av Kenneth Lonergan, som stod for både regi og manus. Beste kvinnelige birolle gikk til Viola Davis, for filmen Fences, fortjent det også.

Helt fornøyd med vinnere av regi, beste fremmedspråklige film og beste kvinnelige hovedrolle er jeg derimot ikke. Både Damien Chazelle og Emma Stone er en henholdsvis regissør og skuespillerinne jeg absolutt liker godt, men beste regi burde gått til enten Moonlight eller Manchester by the Sea, og beste kvinnelige hovedrolle burde selvsagt Isabelle Huppert fått for Elle. Alt kaoset rundt beste film tatt i betraktning er det dog fint at Chazelle fikk denne regiprisen.

Som jeg tippet så vant The Salesman prisen for beste fremmedspråklige film, noe som trolig skyldes en god del sympatistemmer på bakgrunn av president Trumps innreiseforbud. For den danske Under sanden (Land of Mine) burde vært en soleklar vinner. The Salesman var mitt tredjevalg av de jeg håpet på.

Men det ble ingen dansk vinner. Sverige kan derimot glede seg over at filmfotograf Linus Sandgren mottok prisen for beste kinematografi (beste foto) for La la Land, som jeg også syns er en fortjent pris.

Til tross for at La La Land altså bare nesten, og virkelig bokstavlig talt bare nesten, ble kåret til beste film, altså til tross for at La La Land IKKE fikk Oscar for beste film, så ble La la Land årets mestvinnende film, med 6 priser – noe som er helt greit.

Kun fire filmer fikk flere enn 1 Oscar, dette var La La Land med 6, Moonlight 3, Manchester by the Sea 2 og Hacksaw Ridge 2.

Alle vinnere kan du se HER.

TRUMP, ER DU VÅKEN?

Det var på forhånd mye snakk om at årets show kanskje ville bli preget av mye anti-Trump-taler og stikk til den upopulære presidenten. Fra scenen var det derimot ikke noen av prismottagerne som fokuserte særlig på Trump, bortsett fra takketalen fra The Salesmans regissør som ble lest opp av kvinnen fra NASA som mottok prisen på vegne av regissøren. Ellers var det vel kun skuespiller og prisutdeler Gael Bernal Garcia som snakket noe politisk om motstand mot barrierer og grenser. Showets vert (programleder), talkshow-verten og komikeren, Jimmy Kimmel hadde derimot mengder av morsomheter, vitser og stikk mot Trump underveis i hele showet, men alt på en underholdende måte. Særlig en twitter-greie der han tvitret til Trump med spørsmålet “Hey @realDonaldTrump u up?” var morsom.

Årets show var absolutt underholdende, men det som alle snakker om er selvsagt hvordan i he***** kunne feil vinner av showets viktigste pris utropes?

Kom gjerne med kommentarer 🙂

Se videoen der beste film-prisen deles ut:

 

v3RLFhwzUgk

 

PS: Takk og lov at det finnes noe kalt VPN, som berget Oscar-natta for mange norske seere på nett 😉 Ingen norske kanaler sendte nemlig showet (skandale), men danske TV 2 hadde sending (og da kunne mange nordmenn med Riks-TV, Get, Altibox se), mens de uten tilgang til det kunne se nett-TV hos svenske Aftonbladet, men kun de med svensk IP-adresse 😉

#oscars #oscar17 #oscar2017 #oscar #academyawards #film #Moonlight

 

2 kommentarer
    1. Jeg så en Oscar-debatt på CNN etter utdelingen, og begge programlederne sa de holdt på å sovne etter 15 minutter da de så La La Land – altså omtrent som meg. Hvis den hadde fått prisen for beste film, så hadde det vært en større skandale enn at den ble feilaktig utropt som vinner. Hva da med regien? Kritikerne har sannsynligvis blitt offer for såkalt gruppetenking, tror jeg. 6 priser er alt for mange.
      A propos anti-Trump: at iranerne sendte profilerte iransk(født)e ingeniører for å motta prisen for beste ikke-engelskspråklige film, er jo en fin måte å si at det er innvandrere som gjør “America great”. Mahershala Ali er den første muslimen som mottar skuespillerpris.

    2. Javel, du klarer å finne folk som ikke liker La La land 🙂 Gi meg 10 minutter så kan jeg matche antallet mangedoblet med folk som liker filmen 😉 Noen liker den, andre ikke, så det er jo greit. Jeg satt på kino og syns det var en bra opplevelse å se den, og jeg “hater” egentlig musikaler på film.

      Jeg satt ellers akkurat og skulle twitre at La La Land var grei men kjedelig vinnervalg, akkurat i det LLL-producer Horowitz brøt inn og sa at Moonlight er vinneren 😉

      Vet ikke helt hva du legger i at kritikerne har blitt utsatt for gruppetenking? Jeg tror nå folk er istand å vurdere om hvorvidt de liker en film eller ikke, eller om hvorvidt det er rett å stemme på en film eller ei. Angående The salesman kan man kanskje dog trekke en viss konklusjon om “gruppetenkning”, eller sympatistemmer kanskje? (Men det blir noe annet, da stemmer man likevel av en årsak). Toni Erdmann var jo løfta opp som storfavoritt tidlig, og danske Under Sanden er jo flerfoldige ganger bedre, f eks…

      Jeg satte som kjent terningkast 4 på La La Land, men syns langt fra den var best av de 9 som beste film. MbtS, Moonlight, HF, HoHW, er alle bedre, og kanskje Lion også. Arrival er og bra, men ikke den type film som vinner en Oscar. Det LLL derimot ER bra på er flere av de prisene den vant; kinematografien og produksjonsdesignet er veldig bra, og beste filmmusikk er det nok også. Forsåvidt heller ikke direkte ille at “City of stars” fikk beste sang. Regiprisen er grei nok, men jeg ville heller selv sett Lonergan eller Jenkins få regiprisen. Emma Stone sin pris burde Huppert fått, men Stone er ikke dårlig hun heller. Ser man på Box office-tallene så viser vel de at LLL er en stor suksess, så helt skandale som vinner ville den nok ikke vært. Den og Hidden Figures er vel de to av de 9 som har trukket desidert flest folk på amerikanske kinoer. Ville neppe blitt masseopprør om den vant 😉

      Litt anti-Trump var det ja, men ikke så mye man hadde ventet, eventuelt fryktet. Jeg er anti-Trump, men helt greit at det ikke er en masse politiske taler i et Oscar-show 😉 Kimmel sine sprell var bra i så måte, særlig det han sa om Meryl og den tweeten hans. Oscars beste programleder på lenge.

      Men jeg har tenkt å se La La Land på nytt igjen snart, for å se hvilket inntrykk jeg får av filmen ved andre gangs gjennomsyn, og samme med Moonlight og Manchester by the Sea, som jeg alle så på kino.

      Historien i La La Land er selvsagt ikke verken revolusjonerende eller nyvinnende, det er en “enkel” historie, så den delen av kritikken ser jeg godt, likevel er det komponert bra sammen av Chazelle mtp lyd, foto osv.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg