Oscar17: The Salesman – Oscarfavoritt fra Iran

Film fra Iran er noe jeg ekstremt sjeldent ser, men i anledning at “The Salesman” fra Iran er Oscar-nominert har jeg sett filmen.

FILM: THE SALESMAN (Forushande), Iran, 2016, Drama/spenning, spilletid ca 2t

“Forushande” (originaltittel) er filmen som trolig får Oscar for beste fremmedspråklige film. Etter Donald Trumps famøse “muslimforbud”, eller innreisenekt til USA, har filmen seilt opp som den store forhåndsfavoritten, særlig etter at regissør Asghar Farhadi kort tid etter presidentens ordrer ble iverksatt kunngjorde at han ikke kommer til å reise til USA for å delta på Oscar-utdelingen selv om det finnes enkelte unntak, hvis og om knyttet rundt innreisenekten. Filmindustrien er som kjent ganske så grenseløs, og mange av Oscar-stemmegiverne sies å være ganske så opprørte over retningen USAs president leder de mot.

For filmen i seg selv er helt klart ikke den beste av de fem nominerte etter min mening. Den er ikke i nærheten av Danmarks strålende bidrag “Land of Mine”, men “The Salesman” ER absolutt en grei film, preget av et par gode hovedrolleprestasjoner, gode miljøskildringer, og med en samfunnskritikk av det iranske samfunnet, som likevel er så meget smart underfortalt at filmen aldri vil kunne regnes som for kontroversiell. Nominasjonen er fortjent, og som vinner er den vel også akseptabel.

Filmen som tar sitt utgangspunkt i skuespillet “Death of a salesman” skrevet av Arthur Miller, sentreres rundt et iranskt par, Emad (mannen, spilt av Shahab Hosseini) og Rana (kvinnen, spilt av Taraneh Alidoosti), som spiller hovedrollene i teaterstykket. Emad er også lærer på en skole der han underviser en klasse med tenåringsgutter. Han er en populær lærer, og filmens miljøskildringer er gode også på dette området. Problemene skjer i hjemmet, der Rana en dag blir angrepet av en inntrenger på jakt etter den forrige leieboeren.

Emad vil kontakte politiet og ønsker å få tatt angriperen, men Rana vil ikke anmelde hendelsen, selv om hun tydelig preges sterkt av hendelsen, som også sliter kraftig på forholdet deres. Hvorfor hun ikke vil det, er selvsagt filmens grunntema, der det settes søkelys på samfunnet. Vi ser aldri en eneste politibetjent, advokat eller noe lignende i filmen, noe som naturligvis ville vært selvsagt i de fleste andre land hvor noe lignende hadde funnet sted. Samfunnskritikk? Ja, åpenbart, vil jeg tro. Som sagt, smart trekk av regissøren.

Der filmen for min del ikke når opp er filmens siste halvtime som er et, forsåvidt spennende, kammerspill mellom Emad, Rana og den som angrep henne. Det forsøkes å bygge opp en stor sympati og følelse av å synes synd på angriperen, en sympati ihvertfall jeg sliter med å opparbeide. Alle de voksne birollene er heller ikke like gode, historien har noen små brister, og den kunne med fordel vært kuttet 10-15 minutter. Ranas reaksjoner mot Emad har jeg også noen problemer med å forstå i enkelte situasjoner. Alt i alt er det likevel en bra film, med et rent og ikke for innviklet handlingsløp.

Vil hendelsene ødelegge forholdet deres? Vil teateroppsetningen overleve? Eller er det slik at “The show must go on”?

“The Salesman” får såvidt fire filmhjerter, og likeså vipper terningen akkurat riktig vei for å lande med fire øyne opp.

THE SALESMAN (Forushande)

Rangeringen min av de nominerte for beste fremmedspråklige film (ikke-engelskspråklige film):

TITTEL: LAND: Karakter
Land of Mine (Under Sandet) Danmark 6/6
A Man Called Ove (En man som heter Ove) Sverige 4/6
The Salesman (Forushande) Iran 4/6
Toni Erdmann Tyskland 2/6
Tanna Australia/Vanuatu Ikke sett

 

Oscar-utdelingen utdelingen finner sted natt til mandag norsk tid. Desverre vises Oscar 2017 ikke på norsk TV, men de med for eksempel Riks-TVs grunnpakke, eller GET, kan se utdelingen på TV 2 Danmark. På nett vises den vistnok også hos svenske Aftonbladet, men det kreves svensk IP-adresse. I  tillegg finnes det vel en rekke andre metoder som jeg ikke trenger å legge ut om 😉

#film #filmtips #filmhjerte #oscar2017 #oscar #TheSalesman

Kom gjerne med kommentarer 🙂

2 kommentarer
    1. Jeg så første halvdel av filmen før tekstene tok kvelden, men det fristet ikke nok til at jeg vil legge to pinner i kors for å finne en versjon med intakte tekster. Sånn passe OK, sånn passe kjedelig, altså. En svak firer høres ikke så dumt ut.
      Men er akademiet så politiske at de ikke stemmer på det de syns er best? Kan godt hende at de er så anti-Trump at de stemmer på denne, tillegg til at de stemmer på Moonlight samt alle de svarte skuespillerne. Eller kanskje de fortsatt liker seg selv, altså Hollywood, best av alt, og derfor stemmer på La La Land? “Kven kveit kor haren hoppar.”, som han sa, Trond Kirkvaag i en Sølve Grotmol-parodi.
      Angående showet: enda bra at jeg har TV2 Danmark i mitt Altibox-abonnement.

    2. Vel, filmen retter noen interessante søkelys på Irans samfunn, så den er ikke dårlig sånnsett, og vil være en ok vinner for min del, men best er den langt fra. Danskenes er mye mye bedre, og svenskenes vil jeg også foretrekke før denne.
      Om de er så politiske? Tja, si det. På noen områder er de vel det, men de liker vel fortsatt seg selv også, så at LLL håver inn en del priser skal en ikke være rakettforsker for å kunne forutsi 😉
      Jeg håper selvsagt Land of Mine tar fremmedspråk-kategorien, og jeg håper ikke at LLL blir beste film heller selv om jeg syns filmen er grei nok. Ja, LLL er for opphypet, og sammenlignet med MbtS, Moonlight, Hidden Figures og HoHW bør den ikke vinne for beste film.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg