14 kinotips for februar og mars

Mye bra på kino i februar og mars.

Film er best på kino har jeg alltid ment, selv om det etterhvert har blitt veldig dyrt med kinobesøk.

Jeg har ihvertfall gått litt gjennom nettsidene til Oslo Nordisk Film Kino, Fokus Aurora Kino Tromsø og filmweb.no for å se hvilke kommende filmer kinopublikum kan se frem til her til lands frem til utgangen av mars – og har trukket frem 15 interessante titler. Noen har jeg sett på Tromsø Internasjonale Filmfestival (TIFF) i januar, mens andre er filmer jeg har forhåpninger til.

Don`t kill the messenger hvis premieredatoen ikke skulle stemme, alt av datoer er det Oslo Kino sine nettsider nfkino.no, fokus.aurorakino.no og filmweb som er kilde til. Sjekk din lokale kino for visninger og program.

17. februar

DEN STORE PRØVEN

En av filmene jeg så på TIFF var den rumenske gullpalmevinneren Cristian Mungius nyeste film, Den store prøven, som anbefales.

I dette solide dramaet handler det om en ung kvinne med mål om å komme inn på et engelsk universitet, for å skape seg en god fremtid utenfor et Romania som fortsatt preges av korrupsjon og usikre fremtidsutsikter. Når hun en dag utsettes for et voldtektsforsøk endrer alt seg og hun mister konsentrasjonen hun trenger for å oppnå de påkrevde toppkarakterene. Hennes far, en respektert lege med godt rykte og kjent for å holde seg unna de korruptes metoder, ser i desperasjonen for å hjelpe datteren seg tvunget til å gå på akkord med både egne prinsipper og familien. Hvor mange vennetjenester og avtaler er det greit å inngå og helliger alltid målet middelet?

JACKIE

Natalie Portman som sørgende førstedame!

Jackie forteller historien om USAs førstedame Jackie Kennedy,  i Portmans skikkelse, i tiden like etter attentatet der president JF Kennedy ble skutt. Jeg tror dette er et godt karakterdrama. Portman fikk forøvrig oscar-nominasjon for innsatsen sin.

24. februar

LA LA LAND

Offisiell norgespremiere er satt til 24. februar, men på Fokus Kino Tromsøs nettsider er den satt opp 17. februar og billettsalget er åpnet. La La Land er en musikal, men kanskje like mye en romatisk dramakomedie, med flere flotte danseopptredener.

La La Land er egentlig musikalen for alle som ikke liker musikal på film, som var det jeg også følte før jeg så denne, som jeg etter å ha sett på TIFF omtalte som en veldig hyggelig kinoopplevelse.

T2 TRAINSPOTTING

Trainspotting 2 altså, 20 år etter at den første Trainspotting-filmen underholdt publikum. Ewan McGregor og Robert Carlyle er tilbake. Spud, Renton, Begbie og Sick Boy. De er alle her igjen. Fra Berlinalen der filmen har vært vist meldes det om at dette kan bli riktig så morsomt og kult. Det høres unektelig litt fett ut. Trainspotting 2 altså! I likhet med meg er det nok mange som ikke husker handlingen så godt lengre fra 1996-filmen, så et gjensyn før oppfølgeren høres ikke så dumt ut det heller 😉

3. mars

DET ER BARE VERDENS UNDERGANG

Den dristige kanadiske regissøren Xavier Dolan (27) er her med sin nyeste film, som er et drama om en dødssyk lege som etter lang tids fravær reiser hjem til familien sin for å fortelle at han er døende. Det blir en stormfull gjenforening der gamle minner, bitterhet og omsorg bobler frem, har jeg lest. Jeg ser med spenning frem til denne filmen etter å ha sett et par av Dolans tidligere karakterdrevne filmer, som den meget sterke filmen “Mamma” (2014), om en mor og hennes utagerende sønn med adferdsproblemer, og den etter mitt syn svake “Laurence Anywways” (2012), som følger en transseksuells liv over en periode på noen år.

Dolan har også tidligere laget filmer med LGBTQ-tematikk. Denne gangen er det derimot noe jeg fornemmer er et kraftig følelsesladet familiedrama, der Dolan gir oss stjerner som Marion Cotillard (Oscar-vinner 2008 for rollen som Edith Piaf i “La vie en rose“, 2007, og kjent fra bl.a. den fantastiske “Rust og bein“, 2012) og Léa Seydoux (“James Bond: Spectre“, 2015; “The Grand Budapest Hotel“, 2014;  “Blå er den varmeste fargen“, 2013).

ELLE

Noe så vanvittig som en kølsvart voldtekts-thrillerkomedie! Etter å ha sett den på TIFF satte jeg terningkast 6 på denne mildt sagt kontroversielle filmen, som serverer noen smått sjokkerende scener.

En suksessrik forretningskvinne blir voldtatt i hjemmet sitt av en ukjent inntrenger. En farlig katt-og-mus-lek starter når hun sporer opp gjerningmannen og bruker et psykologisk maktspill for å sirkle seg inn mot ham.

 

NOCHTURAMA

Fransk kontroversiell thriller. Jeg har kun sett traileren for denne filmen, en trailer som gir meg et inntryk av at dette er en suggerende og noe forstyrrende film, som helt klart er verdt å sjekke ut.

En gruppe parisiske ungdommer planlegger og gjennomfører en serie terrorangrep. Motivasjon forblir et mysterium. Når operasjonen er gjennomført søker de tilflukt på et stengt kjøpesenter for å skjule seg. Herfra følger lange timer med fortvilelse, frykt og materialistisk fråtsing, før de franske politistyrkene griper inn.

10. mars

HIDDEN FIGURES

Den sanne, viktige, fascinerende og underholdende historien om de afro-amerikanske kvinnene som stod sentralt i det amerikanske romfartsteknologi-kappløet på 60-tallet. Jeg har sett Hidden Figures og anbefaler den absolutt. Filmen er årets mest positive Oscar-nominerte overraskelse, og har blitt en kjempesuksess på kino i statene.

 

TUNGESKJÆRERNE

“Fesk lukta ikkje møkk, det lukta pænga”! Møt de torsketungeskjærende barna på Myre i Vesterålen, der unger helt ned i 5-årsalderen skjærer tunger. En real norsk feelgood-dokumentar som tegner et herlig bilde av kystkultur og Nord-Norge. Jeg så filmen på TIFF, og syns det var en riktig så fornøyelig og underholdende dokumentar.

 

17. mars

ISHAVSBLOD

Nok en norsk dokumentar fra Nord-Norge, som jeg så på TIFF og absolutt anbefaler.

Ishavsblod – De siste selfangerne er en arktisk, havgående roadmovie, med barske kvinner og menn, som trosser uvær, kulde og ensomheten i Ishavet, skriver Fokus kino.

 

PATRIOTS DAY

Tja, en film om bombingen av Boston Maraton i 2013 og jakten på bomberne.

Det høres ikke så verst ut, men Mark Wahlberg i hovedrollen gjør meg litt avventende. Dette er imidlertid en film som trolig vil dra litt besøk.

 

31. mars

BURN BURN BURN

En roadmovie med mye livslyst. En fantastisk film om å være levende. Filmen beskrives som en romantisk komedie, og det er stort sett det jeg vet om den. Jeg syns det høres pirrende ut, og filmposteren frister.

 

 

FREE FIRE

Alle action- og pistolglade vil nok legge sin elsk på denne crazy og bekmørke morbide actionkomedien fra den “gærne” britiske regissøren Ben Wheatley. Året er 1978. Stedet er Boston. To gjenger møtes i et forlatt varehus for å gjennomføre en ulovlig våpenhandel. Men et rolig møte blir raskt til heftig og hemningsløs skuddveksling og et spill om overlevelse. Jeg så filmen på TIFF, og ja, den er sjuk, med drøssevis av kvikk og smart dialog imellom kulene som flyr veggimellom.

ÆRESBORGEREN (The Distinguished Citizen)

En suksessrik trøtt forfatter med base i Spania vender etter mange år tilbake til den lille byen han kommer fra i hjemlandet Argentina for å motta en hederspris og kanskje finne inspirasjon. Mottagelsen blir ikke som han hadde trodd. Jeg så denne filmen, som har en god del ironiske og mørke komiske undertoner, på TIFF, og gir så absolutt tommel opp!

 

PS: I følge Oslo Kino er det premiere for det glimrende islandske coming-of-age-dramaet HJARTASTEINN (HEARTSTONE) 7. april. Etter å ha sett filmen på TIFF ble det toppkarakter, terningkast 6. I slutten av april kommer også en film som jeg grøsser litt ved tanken på. En vegaterianer får en umettelig sult etter kjøtt… RAW skal være filmen som etter rapportene har fått publikum til å besvime i kinosalene under festivalvisninger i utlandet!

“SLEMME-LARS”

Jeg har selvfølgelig vært og titta borte i den filmmatiske skammekroken også. Der snublet jeg over et par kommende filmer jeg får spasmer bare  av å tenke på. Karenina & I, som jeg av ufattelige grunner valgte å se under TIFF, er et dørgende kjedelig og vanvittig søvndyssende intetsigende pompøst vissvass med Gørild Mauseth. Vent litt, la meg spoile filmen. Mauseth drar til Russland for å spille forestillingen Karenina på russisk, et språk hun ikke kan, så prøver hun å lære seg det, noe hun ikke klarer godt nok. Huff huff så grusomt. Så istedet spiller hun forestillingen, fortsatt i Russland, på norsk, mens alle øvrige snakker russisk. Og publikum hyller henne. Halleluja, og så er sjelen hennes fri zzzzzz…………….

Ikke engang ti ville gorillaer kunne forresten skremt meg inn på en visning av monstergorilla- og dinosaur-lignende-skapninger-fra-helvete-filmen Kong: Skull Island. Ikke engang Brie Larson (hva i all verden har du rotet deg borti kjære Brie?) får meg til å se på det mølet. Jeg så traileren, og det holder i evig tid for min del (OK, ti ville gorillaer ville sikkert klart å jage meg inn på den filmvisningen).

Ikke for å være stygg mot en film med handling fra Nord-Norge, men jeg så traileren for barne- og  familiefilmen Oskars Amerika. Jeg kunne faktisk tenkt meg å sett den, da den er innspilt på Andøya i Nordland og tilsynelatende har en småmorsom historie om en gutt som må tilbringe sommeren hos bestefaren (på kronisk vis spilt av Bjørn Sundquist) mens mora drar til Amerika på jobbintervju. I løpet av sommeren dukker den sprø idèen om å ro til Amerika opp. Det vil si, lysten til å se den var der helt til Jørgen Langhelle dukket opp i traileren og begynte å gneldre på den mest idiotiske og pinligste nord-norske “dialekten” jeg har hørt siden Ante Valente snøvlet halvveis nedi spritflaska. Filmen må gjerne vises i Berlin og alt det der. Jeg ser den nok en gang hvis den dukker opp gratis et sted, men ikke snakk om at jeg betaler for å se en rogalending spille tilbakestående nordlending.

#kino #film #filmtips #filmhjerte #filmsnakk #oslokino #tromsøkino

Kilder: Nordisk Film Kino Oslo, Aurora Fokus Kino Tromsø og filmweb.no. Foto: Filmweb.no

Legg gjerne igjen kommentarer, synspunkter, osv. 😉

4 kommentarer
    1. Takk for tipsene!
      Jeg måtte bare se “DET ER BARE VERDENS UNDERGANG” nå, og den var faktisk ganske fin, 7 av 10 stjerner. Stort sett bare 5 skuespillere, og da 5 av de beste franske, med i dette kammerspillet. Jeg likte forresten ikke figuren til Vincent Cassel; litt for mye asshole, eller kanskje han hadde psykiske problemer, men, men…
      Jeg kan også slå et slag for disse, som også kommer snart, eller går nå, på kino:
      – “Paterson” , jeg gav den 8 av 10, man bør gi den en sjanse
      – “Kammerpiken”, en flott en fra Sør-Korea, med både japansk og koreansk tale, 8 av 10
      Et par spørsmål til slutt:
      Har du forresten sett “Split”, som går på kino nå?
      Vet du om “Loving” kommer, eller har gått, på kino?

    2. Har ikke sett “Split”. Filmene til M. Night Shyamalan er ikke blant de jeg liker best. Har sett noen beskrive en slutt som overrasker eller “sjokkerer” (?), eller som en “gave” til de som liker MNS sine filmer, men leste at NRK Filmpolitiets anmelder mente det er en tam thriller. Men faktisk gjør den beskrivelsen fra NRK filmpolitiet meg mer interessert i den, når den beskrives som en enkel kidnappingsthriller, for de som liker sjangeren. Om det er skrekk-elementer blir jeg litt skeptisk?

      Usikker på om Loving har gått på kino. Kan ikke huske å ha sett den på oversiktene. Men mulig den har gått, imdb skriver at norsk premiere skal ha vært i starten av februar.

      Anbefalte Paterson i filmbloggposten fra tirsdag i anledning “valentine`s day”-filmtips. Skal se den når det passer sånn.

      Ellers har “Jeg, Daniel Blake” fått mye bra omtale, den går vel nå noen steder.

    3. Når jeg tenker meg om, så tror jeg kanskje at jeg en gang i forbifarta så at “Loving” stod på programmet på Oslokinoene men er borte nå. I tilfelle synd hvis den floppet, for jeg syns det er en god film.
      Hva med “Toni Erdmann”, som har fått en drøss med terningkast 6 av anmelderne? Bortsett fra VG da, som gav 4. Sannheten ligger vel midt mellom disse to, en god 5-er. Den står ennå på programmet her i Oslo.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg