Oscar17: La La Land, Manchester by the Sea og Hell or High Water

I dagens Oscar-snakk blir det en gjennomgang for HELL OR HIGH WATER (HoHW), MANCHESTER BY THE SEA (MbtS) og LA LA LAND (LLL) sine vinnersjanser, slik Filmhjerte vurderer, håper og tror.

Jeg har tidligere, før Oscar-nominasjonene ble sluppet, skrevet filmanmeldelser for tre av de ni hovednominerte (beste film). Ettersom de altså ble skrevet før Oscar-nominasjonene ble offentliggjort har jeg ikke gått gjennom disse tre filmenes Oscar-sjanser på samme måte som med de filmene som nylig er omtalt.

Når jeg har kommet meg gjennom det vesentligste av de nominerte filmene kommer Filmhjertes Oscar 2017-tips samlet i en post.

Klikk på lenkene under for å lese Filmhjertes anmeldelse av de tre filmene.

HELL OR HIGH WATERS OSCAR-SJANSER

Anmeldelse Hell or High Water

Den moderne westerninspirerte kriminalhistorien Hell or High Water har fire nominasjoner. Dette er muligens den filmen jeg rent underholdningsmessig liker aller best av de 9 nominerte i beste film-kategorien. Imidlertid tror jeg ikke det blir noen Oscar, men fire nominasjoner er iallefall hyggelige.

Beste film: Høyt oppe på min liste. Kanskje den jeg liker best ut fra visse kriterier, men MbtS er bedre. HoHW er sjanseløs på denne prisen da de som bestemmer garantert setter både LLL, MbtS og Moonlight over HoHW.

Beste mannlige birolle: Absolutt hyggelig med nominasjonen til Jeff Bridges som er Oscar-nominert for 7. gang, men kan han få sin andre Oscar? Jeg liker Lucas Hedges i MbtS bedre, og Moonlights Mahershala Ali er trolig den største favoritten av de fem nominerte. Bridges kan helt klart vinne, men jeg håper egentlig på at Hedges blir overraskelsen.

Beste originale manus (Best original screenplay): Tja, HoHW har en viss sjanse, men konkurransen er knallhard fra LLL, MbtS og utfordreren The Lobster. HoHW er en velskrevet historie med aktualitet, så derfor er vinnersjansen tilstede. Jeg tror og håper imidlertid at Kenneth Lonergan med MbtS tar prisen.

Beste filmklipp (Best film editing): Neppe. Hacksaw Ridge og La La Land er større favoritter.

MANCHESTER BY THE SEAS OSCAR-SJANSER

Anmeldelse av Manchester by the Sea

New England-dramaet Manchester by the Sea har 6 nominasjoner, og bør så absolutt få noen priser.

Beste film: Vinnersjansen er tilstede, men La La Land og Moonlight regnes antagelig som de største favorittene. Jeg ville gitt MbtS Oscar for beste film.

Beste mannlige hovedrolle: Casey Affleck får Oscar. Hovedkonkurrenten er antagelig Ryan Gosling (LLL) og kanskje har også Denzel Washington en sjanse blant de som avgjør. Andrew Garfield er min personlige favoritt sammen med Affleck.

Beste mannlige birolle: Meget hyggelig at unge Lucas Hedges fikk en nominasjon her, og det er dritkult hvis han vinner. Jeg tror derimot ikke det skjer.

Beste regi: Kenneth Lonergan (Manchester by the Sea) er den jeg ville gitt prisen til. Chazelle (LLL) er nok derimot favoritten, og det er greit det også om han vinner. Kanskje er også Barry Jenkins (Moonlight) en sterk kandidat.

Beste originale manus (Best original screenplay): Kenneth Lonergan har også skrevet manus til MbtS, og er nevnt som en frontrunner til denne Oscar-prisen. Manuset til MbtS er følsomt, litt morsomt og utvilsomt velskrevet og portretterer tragedier som død og tap på en hjerteskjærende sterk og realistisk måte. En klar vinnerkandidat, og jeg håper det blir Lonergan som tar den.

Beste kvinnelige birolle:  Michelle Williams spiller ekstremt godt i sin veldig lille og viktige birolle, særlig i en hjertesmertende scene, men skal ikke ha noen sjanser mot for eksempel Viola Davis (Fences).

LA LA LANDS OSCAR-SJANSER

Anmeldelse av La La Land.

Med sinnsjuke 14 nominasjoner i 13 kategorier kommer det romantiske musikaldramaet La La Land til å dra i lalaland mange priser…. Noen  fortjente, andre mindre.

Beste film: Jada, vinnersjansen er stor.

Beste mannlige hovedrolle: Ryan Gosling er en klar kandidat ettersom LLL er så hypet opp, men denne prisen skal gå til MbtS og Affleck.

Beste kvinnelige hovedrolle: Sjansen er vel tilstede, men jeg håper ikke Emma Stone tar den. Isabelle Huppert er for eksempel mye bedre i Elle.

Beste regi: Damien Chazelle er favoritten her, og får trolig prisen. Greit nok det, jeg håper imidlertid at prisen går til MbtS og Lonergan.

Beste originale manus (Best original screenplay): I  likhet med Lonergan i Mbts står LLL-regissør Chazelle også for manus. Lonergan er favoritt, og bør vinne, men Chazelle er en sterk kandidat.

Beste kinematografi: Har kun sett LLL og Arrival i skrivende stund av de fem nominerte, så vanskelig å vurdere hvem jeg håper på. LLL med den svenske filmfotografen Linus Sandgren er uansett en soleklar kandidat.

Beste filmklipp (Best film editing): Vinnersjanse.

Beste kostymedesign: Vinnersjanse. Filmer med skildringer av tidsepoker og fantasy gjør som regel større suksess i denne kategorien enn mer “moderne” settinger, og med LLLs noe nostalgiske stil er den en het kandidat.

Beste filmmusikk/originale musikk (Best original score): Vinnersjanse. Og en soleklar kandidat. Musikken i LLL er ikke i verdensklasse akkurat, men godt nok til Oscar-pris her er det.

Beste lydredigering: I kraft av å være musikal har LLL en klar vinnersjanse her også. Hacksaw Ridge er kanskje dog bedre?

Beste lydmix: Igjen, musikaler står ofte sterkt i dette Oscar-feltet, men også visse typer actionfilmer. LLL har en litt nedtonet laidback stil over sine musikalske fremføringer, noe som kanskje gjør at prisen snappes av en film med mer effektfull lydbilde, som Hacksaw Ridge, Arrival, Rogue One og 13 Hours alle har.

Beste originale sang (Best original song): Her har LLL faktisk to nominasjoner; “City of Stars” fremført av hovedrolleduoen Ryan Gosling/Emma Stone, og “Audition” fremført av Emma Stone. Det forbauser meg ikke et sekund hvis Oscar-gjengen gir statuetten til en av disse sangene, noe som vil være en skandale. Beste sang er nemlig uten tvil Justin Timberlakes “Can`t Stop the Feeling” fra Trolls. Jeg ser også at sangen fra filmen Moana (i mange land, deriblant Norge, heter filmen Vaiana) trekkes frem som en vinnerkandidat.

Beste produksjonsdesign: Vinnersjanse. Litt det samme som for kostymedesign, også her er tidsepoke, fantasy og originalitet verdsatt. LLL er en sterk kandidat, men utfordres også sterkt av Hail, Caesar! og muligens Fantastic Beasts and Where to Find Them.

#oscar #oscar17 #oscar2017 #academyawards #filmhjerte #filmtips

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg