TIFF 2017 – En oppsummering av filmfestivalen

Tromsø Internasjonale Filmmfestival er over for denne gang, og det er oppgjørets time, med filmrangering og noen skråblikk 😉

På en måte er det litt greit at uka er ved veis ende, selv om den har bydd på mange glimrende filmer og artige hendelser. For etter å ha bodd i kinosalene den siste uka er det ok å komme tilbake til den vanlige rutinen igjen. Også er det mindre enn et år til neste gang det braker løs 😉

Helt ferdig med TIFF er jeg selvsagt ikke. Årets festival ble for min del en festival med mye god film. I perioden mandag til lørdag fikk jeg sett 23 forskjellige festivalvisninger. Favoritten så jeg faktisk TO ganger i løpet av tre dager, ettersom Heartstones regissør på visningene fredag og lørdag var i Tromsø for å snakke om filmen.

Jeg hadde også planlagt tre kinobesøk søndag, men etter en uke med minimalt med søvn fikk drømmeland gå seirende ut av søndagskampen. Det var uansett ok, filmvalgene mine på søndag var ingen jeg i utgangspunktet følte sterkt for å få sett.

Her er rangeringen min av filmene jeg så på TIFF, med terningkast i parantes. Klikk på lenkene for anmeldelser/omtale.

Alt fra nr 1-16 anbefales, og alt fra nr. 1-18 var strålende, bra eller brukbart nok.
Nr 19, 20 og 21 veldig tvilsomt, og nr 22 fullstendig bortkastet tid.
Altså, fra topp verdensklasse og gradvis ned til til bunnskrap i bøtta:

  1. HEARTSTONE – Hjerteknuser fra Island  (6)
  2. ELLE – Elegant voldtektssjokk (6)
  3. LIFE OF PI (3D-VERSJON) – Pi imponerer fortsatt (6)
  4. TUNGESKJÆRERNE – “Fesk lukta ikke møkk, det lukta pænga” (5)
  5. THE ICEBREAKER – Iskald russisk actionthriller (5)
  6. ISHAVSBLOD / SEALERS – Opplev selfangsteventyret  (5)
  7. FOREVER PURE- Rystende fotballdokumentar fra Israel  (5)
  8. LA LA LAND – Sjarmerende musikal (4)
  9. THE DISTINGUISHED CITIZEN – Argentinas Oscar-kandidat (4)
  10. FREE FIRE (4/5, ingen omtale skrevet)
  11. DEN STORE PRØVEN (GRADUATION) – Bestått fra gullpalmevinner Mungiu (4)
  12. NEWS FROM PLANET MARS – Vittig fransk komedie (4)
  13. RARA – Viktig om omsorgsrett (4)
  14. THE RULES FOR EVERYTHING (4, ingen omtale skrevet)
  15. THE FITS – Girlpower i mystisk film (4)
  16. NOWHERE TO HIDE – Viktig krigsdokumentar (4)
  17. 4 MÅNEDER, 3 UKER OG 2 DAGER –  Litt skuffende Gullpalmen-vinner (3)
  18. FILM FRA NORD: KORTFILMPROGRAM 1 (Ingen terningkast satt, kun omtale)
  19. BLESSED BENEFIT – Søvnfremkallende fengselsdrama fra Jordan (2)
  20. PANAMERICAN MACHINERY – Feil i maskineriet (2)
  21. THITHI – Bortkastet tid (2)
  22. KARENINA & I – Pompøst vås (1)


Årets TIFF-perle; Heartstone, fra Island.


Þór (Thor) og Kristján (Baldur Einarsson og Blær Hinriksson) i Heartstone.


Beta og Hanna (Diljá Valsdóttir og Katljá Válsdóttir) i Heartstone.

Glimrende film på TIFF. Isabelle Huppert i den beksvarte voldtekts-hevn-thrillerkomedien Elle.

To av filmene rakk jeg ikke å skrive anmeldelse av, og nå gidder jeg ikke. Den ene er THE RULES FOR EVERYTHING (det kommer noen ord om den senere i uka i anledning kinopremiere), som er tiltenkt terningkast 4. Den andre er den kølsvarte actionkomedien FREE FIRE, som trolig ville endt opp med et terningkast 4 eller 5, selv om jeg ei stund satt og tenkte “WTF” er detta for noe? 😉 Filmen er nemlig rimelig sjuk, men har så mange kvikke replikker, smart dialog og morbid blodig action at filmen må sees. Dessuten er Brie Larson med. Enda en grunn for å  se den altså. Kanskje kommer det omtale av den også når den kommer på kino for ordinær visning en gang i slutten av mars.


Ishavsblod, nord-norsk unik dokumentar om selfangsteventyret som går mot en slutt. Artig og unik film.


Tungeskjærerne fra Myre i Vesterålen bør alle få med seg.

Største overraskelse: Heartstone var jeg sikker på før jeg så den at jeg vil like, men jeg likte den bedre enn ventet. Imidlertid er nok Elle, La La Land og Tungeskjærerne de filmene som overrasket mest ut i fra mine egne forventninger.

Største skuffelse: Blessed Benefits hadde jeg gode forventninger til. Den skuffet stort. Om noe ved selve festivalen skal sies å ha skuffet litt, må det være at jeg hadde håpet på en svensk film av klasse på programmet.

Beste film: Heartstone, selvsagt. Den satte dype spor.

Mest spesielle film: Elle. Noe lignende har jeg nok aldri før sett. Tenk det, en komedie om voldtekt, en rape-revenge komedie attpåtil! En film som manet frem både mye latter, vemmelse, sjokk og vantro blant publikum.

Årets TIFF-spådom: Tipset mitt om at Heartstone ville gå inn i filmhjertet. Kan si det tipset satt som ei kule. Hjartasteinn var til og med en sterkere opplevelse enn ventet.

Årets TIFF-ran: 50 kroner for en halvliter Solo på Kulturhusets foajè. 50 spenn! For Solo! Hvem var dum nok til å kjøpe det mon tro? *kreeemt*

Årets festivaldiett: Besto hovedsaklig av bananer, en og annen liten pose nøtter, noen brødblingser, noen Pepsi Max, Isklar og Bonaqua. Bon apetit! Og mye kaffe! Ja, og en Solo da.

Årets starstruck moment: Haha….vel, jeg flirte godt da jeg senere kom på at han jeg ikke klarte å kjenne igjen på Norsk Filmforbund sin stand men visste jeg hadde sett før, var han typen fra Jarlsberg-reklamene (“Kjøpte du ikke Jarlsberg”, “Samma det vel, hund er hund” osv). Sorry hvis jeg glante på deg, Halvard ;p

Beste mannlige skuespillerprestasjon: Oscar Martinez i The Distinguished Citizen. Den argentinske veteranen var knallgod.

Beste kvinnelige skuespillerprestasjon: Isabelle Huppert i Elle briljerte! Det sies også at Rebecca Hall var storartet i “Christine”, men den rakk jeg ikke å få med meg.

Beste nykommere: Heartstones to hovedrolleinnehavere Blær Hinriksson og Baldur Einarsson (begge rundt 14-15? antar jeg) som var fantastiske og leverte knallsterke prestasjoner får “beste mannlige”. Islandsk film får håpe de to fortsetter som skuespillere! Som “beste kvinnelige” er årets nykommer Royalty Hightower (11) i The Fits, hvor hun er strålende. Det er girlpower fra Hightower! Og med det navnet vil nok ordspillene snart florere om hun fortsetter innen filmens verden.

Beste sitat fra en film: “Fesk lukta ikkje møkk, det lukta pænga” – Tobias (10) i Tungeskjærerne.

Årets klareste røde kort: Går til de råtne og gjennomsyra rasistiske Beitar Jerusalem-supporterne, særlig “La familia”, i fotball-dokumentaren Forever Pure.

Beste TIFF-party: Tja, jeg var vel på hele to, så det blir jevnt mellom press party på Ølhallen og Arthaus sin 25-årsfest-nachspiel på Bastard. Best og mest øl hadde de på Ølhallen, mens mest trøkk bød Bastard på.

Fineste TIFF-visningssted: Verdensteateret.

Beste TIFF-visningssted: Fokus kino. Uten tvil mest komfortable stoler 🙂

Rareste filmtittel: Neida, ikke Rara, selv om den høres litt rar ut. Prisen går til britiske “AAAAAAAAH!”

15. januar 2018 er TIFF tilbake. Til TIFF er det bare å si takk for i år. Vi sees neste år, vel blåst!

Foto fra Heartstone: Foto: Roxanna Reiss. Fra filmens offisielle nettside heartstone-thefilm.com sitt pres kit.
Foto fra Elle: Pressebilde fra tiff.no
Montasje fra Ishavsblod/Sealers: Filmens pressemateriell
Foto fra Tungeskjærerne: Pressebilde fra tiff.no

Skrevet av: Lars Jørgen Grønli

#filmfestival #filmfest #tiff17 #tromsøfilmfestival #film #filmer #filmtips #Tromsø #Heartstone #Elle

3 kommentarer
    1. Grei oppsummering!
      Den om torsketungene, og den om selfangsten, kommer sikkert på NRK med tid og stunder. Burde i hvert fall.
      “Elle” er god, men jeg måtte se den to ganger først. Det var noen ganske skrudde forhold i den filmen.
      Rebecca Hall var så bra i “Christine” at hun nevnes som et “long shot” i Oscarøyemed, men det får vi jo se i morgen.
      Jeg ser at Filmmagasinet kårer Heartstone til “Årets tårejekker”, og sier at “Kammerpiken” er et mesterverk man bare må se. Får se.

    2. Ja, leste det Filmmagasinet skrev. Tror de likte Heartstone for å si det sånn 😉 De hadde jo bildet fra filmen som ett av to i den saken sin.
      Må vel se Kammerpiken ja.
      Ingen Oscar-nominasjoner til Hall…

      (Ps: Ellers så hadde jeg startet med min oppsummering før jeg leste at filmmagasinet hadde en lignenede sak med sine kåringer 😉 ).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg