TIFF2017 Filmanmeldelse: HEARTSTONE – Hjerteknuser fra Island!

FILMANMELDELSE

HEARTSTONE (Originaltittel: Hjartasteinn)

Island, 2016, spilletid 2t og 09m.

Regi: Gudmundur Arnar Gudmundsson

Medvirkende: Baldur Einarsson, Blær Hinriksson, Søren Malling, m.fl.

Sett på kino, Tromsø Internasjonale Filmfestival

I Heartstone befinner vi oss i en avsidesliggende fiskerlandsby på Island, der de to bestevennene Kristjan og Thor som henger sammen hele tiden, begge om lag 14-15 år, skal oppleve en dramatisk sommer de aldri vil komme til å glemme. Begge har sine problemer på hjemmebane, Kristjan med foreldre som krangler og en voldelig far, Thor med to søstre som plager han, og alenemora som sliter. De to guttene får oppmerksomhet fra to jevnaldrende jenter etter hvert, men i løpet av en sommer hvor mye skjer må de to også finne ut av følelsene de har for hverandre. På det lille stedet råder det også tilsynelatende en lite aksepterende kultur for det som ikke er A4.

Som jeg spådde før filmfestivalen i Tromsø etter å ha lest programkatalogen, er Heartstone en film jeg liker. Såkalte oppvekstfilmer med skildringer av ungdomstiden og brytningstiden mellom barndom/ungdomstid og voksenlivet er noe jeg alltid har satt stor pris på. At jeg kom til å like filmen hadde jeg for så vidt rett i, men at Heartstone skulle være en så til de grader velkomponert mix av fantastisk, hjerteskjærende, varm, emosjonell, morsom, hard og øm hadde jeg ikke kunnet forutse.

Regissør Gudmundsson behandler de ungdommelige oppvekstdriftene på en aldeles utmerket sensitiv og øm måte, som gjør at man blir oppriktig interessert i og glad i de to hovedrollekarakterene og vil dem det beste. Og ikke minst er de nære fotoene, hvor kamera er tett på hovedrollekarakterene, med på å skape en veldig nærhet til de vi ser. Derfor er det også så hjerteskjærende å følge det som utspiller seg, men også så godt. Den skal være rimelig kaldhjertet for å ikke mykne opp av Hjartasteinn.

Hvor regissøren har fått tak i de to unge skuespillerne Baldur Einarsson (Thor, rød genser på bildet) og Blær Hinriksson (Kristjan, lys genser på bildet) vet jeg ikke, men de er virkelig et funn. Skuespillet de leverer er førsteklasses og direkte imponerende av så unge og uerfarne skuespillere. Spesielt den ene imponerer voldsomt med et følelsesregister og en indre kamp som krever mye å få frem foran kamera. Hvem av de to det er vil jeg ikke avsløre her, da det vil kunne være en spoiler for de som ikke har sett filmen. Men altså, begge to leverer regelrett glimrende. Intet mindre.

Som nevnt er også det visuelle ved filmen briljant. Den nære Close-up-kameraføringen er nevnt, der vi kommer tett på ansiktene i flere scener, også var det dette islandske landskapet da, som er så ubeskrivelig nydelig, og som får utfolde seg som et effektfullt bakteppe. For øvrig er filmens fotograf Sturla Bergh Grøvlen fra Norge.

Dette er en film alle burde se, både de som enten nå er eller en gang i tiden har vært usikker på sin egen legning, og alle andre også, som vil få et ærlig innblikk i hvordan mennesker i alle aldre, men særlig unge, som sliter med dette og andre ting portrettert i filmen har det, og hvordan samfunnets holdninger kan være med på å vanskeliggjøre. Dette er og en film der vennskap spiller en av de viktigste hovedrollene.

Hjartasteinn har noen dramatiske effektfulle scener, hvorav den ene, mest dramatiske, ikke føltes bra, men uten å røpe noe kan jeg ikke gå nærmere inn på den. Filmen er ikke feilfri, og noen valg ville jeg gjort annerledes, men det gir ingen trekk, for filmen leverer.

Jeg så altså Heartstone på filmfestivalen i  Tromsø. Om det finnes noe anstendighet i kino-Norge kommer den også på norske kinoer i ordinær visning i løpet av året.

Oppdatert 1. februar: Heartstone får sin norske kinopremiere fredag 10. februar (kilde: montages).
Oppdatert 7. februar: I følge Oslo Kino sine nettsider er premieren for Heartstone 7. april. Så da stoler vi på det.