TIFF 2017 dag 1 Filmanmeldelser: Iskald russisk actionthriller i The Icebreaker, og meksikansk bom

Her følger  vurderinger av de to andre, den russiske spenningsfilmen The Icebreaker og Panamerican Machinery fra Mexico.

THE ICEBREAKER (Originaltittel: Ledokol)

Action/thriller/katastrofefilm, Russland, 2016, spilletid 2 t 04 m.

Sett på Fokus kino

Kapteinen i The Icebreaker. Pressefoto: tiff.no

Freezing land, moving pictures, er TIFFs slagord. For The Icebreaker passer ihvertfall første del av det som hånd i hanske, for her er det iskaldt så langt øyet kan se!

Russiske filmer har aldri vært blant mine favoritter selv om det finnes hederlige unntak.  Et slikt unntak er den iskalde “The Icebreaker”,  med handling satt til 1985, der vi er med på en stor russisk isbryter (båt som brøyter seg gjennom isen) på tokt i Antarktis. Når den store isbryteren kommer på kollisjonskurs med et isfjell må kapteinen ombord gjøre et valg som kan få store og katastrofale følger.

Båten unnslipper så vidt, men dramatikken er på ingen måte over. I de drivende ismassene kjører båten seg senere fast, og isoleres langt ute i et bikkjekaldt og ugjestmildt hvitt hav”landskap”. Farer truer, både i form av isfjellet som den nå avsatte kapteinen tror følger båten, strøm og mat må rasjoneres, stridighetene ombord tar nye vendinger når gode råd blir dyre og kulda sniker seg stadig nærmere.

Når kapteinen degraderes etter det  første nesten-sammenstøtet og en ny kompromissløs kaptein ankommer luftveien, øker spenningen blant mannskapet. Paralelt med den iskalde stemningen på isbryteren har filmen noen sidehistorier på land som jeg ikke henger helt med på alt av, kanskje mest fordi jeg ikke rakk å lese all teksten på engelsk hele tiden.

Saken fortsetter under traileren

Hvordan drivis og isfjell oppfører seg skal jeg ikke uttale meg om i det hele tatt for det har jeg ingen anelse om, men teknisk sett er spesialeffektene i The Icebreaker gode nok synest jeg. Filmen står seg ihvertfall ikke noe tilbake mot actionproduksjoner fra USA for eksempel, og inneholder vel også en del av samme mønster, intriger og dramaturgiske grep.

Det er en intensitet og nerve helt fra begynnelsen av som holder seg hele veien. Selv om filmen sikkert kunne vært et kvarters tid kortere syns jeg aldri det er kjedelig. Sine iskalde og truende omgivelser til tross er det også varme og humor i filmen, som også gir en klaustrofobisk følelse  og en skildring av hvordan mennesker i en livstruende og usikker situasjon reagerer. The Icebreaker var en film jeg på forhånd var usikker på, men den overrasket positivt. Typisk russisk på flere områder, likevel litt utypisk også.

På stjernerankingen blir det fine 7/10 til The Icebreaker. Omregnet til terningkast skulle det tilsvare kun fire etter min skala, men jeg gir The Icebreaker terningkast 5, fordi det er underholdende spenning.

Filmen vises kun to ganger under TIFF. Den siste visningen finner sted søndag klokka 11:15 på verdensteateret (på TIFFs siste dag trengs heller ikke festivalbevis). Kanskje dukker denne filmen opp på kino eller andre steder også, se den om du liker action og spenning 😉

PANAMERICAN MACHINERY

Mexico, 2016, Mørk dramakomedie

Sett på Fokus kino sal

Å si noe særlig mye fornuftig om Panamerican Machinery er egentlig ikke så lett, for filmen gav meg særdeles lite og var en stor skuffelse.

I tillegg til å ikke gi meg noe av verdi var dette for mitt vedkommende gudsjammerlig kjedelig til tider. Arbeiderne på fabrikken med samme navn som filmens tittel ser fremtiden sine gå i knas når de en morgen finner bedriftssjefen død på kontoret sitt. Hva nå? Det som følger fremstår for meg som sagt som ganske uinteressant. De ansatte låser seg inne på området og har en heidundrande fest mens de grubler over fremtiden. Noen små vittige scener trekker litt opp i en ellers bortkastet filmstund. Hele settingen blir for sær og persongalleriet for absurd. Det eneste jeg kan dra ut av Panamerican Machinery må være at folk trenger den tryggheten en arbeidsplass kan gi. Så noe var det da.

Filmen vises også sent onsdag kveld og grytidlig søndag morgen på TIFF, men jeg ser ingen grunn til å anbefale noen å ta turen eller å se den andre steder. Finn heller noe annet på TIFF-programmet å bruke tid på.

2/10 stjerner. Terningkast 2, og såååå nære å skrape bunn-nivå.

#TIFF17 #film #filmtips #filmhjerte #russiskfilm #russianfilm #theicebreaker