Netflix nå: Mad Max og andre film- og serietips

Så har man snubla innom Netflix igjen… og med det følger noen tips om hva du bør få med deg der.

Netflix er tydeligvis ekstremt populært blant oss nordmenn, uvisst av hvilken grunn forøvrig siden tilbudet i beste fall ikke er særlig imponerende, in my opinion da. Det er OK, de har en del bra og mange serier, men man blir for fort lei Netflix. Filmene er stort sett gamle, lite utvalg, ukjente, B-preget, og det er alt for lite nytt å finne der er min oppfatning av strømmetjenesten. Man kan selvsagt lure Netflix til å tro at man befinner seg i et annet land enn Norge og dermed få tilgang til menyen i det aktuelle landet man ønsker, men det er jo ikke lov ifølge Netflix` retningslinjer og man får ikke norske undertekster om man ønsker det.

Muligheten er dog ihvertfall der, men ikke si at jeg tipsa dere 😉 Vel, her i høst en gang gjorde jeg selv det, fikk meg en meksikansk IP-adresse og fikk opp en helt annen filmmeny enn den vi norske brukere har tilgang til. Dermed fikk jeg sett en film jeg har lett etter i et par år (Sofia y el terco/Sofia and the stubborn man, en elskverdig colombiansk dramakomedie som jeg så på kino på TIFF for noen år siden. Et morsomt gjensyn, selv om jeg måtte klare meg med spansk tale uten teksting 😉 Men siden nevnte film ikke har så mye tale og jeg hadde sett den for noen år siden gikk akkurat det helt fint. Den filmen bør du se om du finner den. Den spanske veteranen Carmen Maura i hovedrollen er sjarmerende). Jeg sjekka i samme slengen den gang kort ut hvilke valg man fikk tilgang til f. eks. i statene og UK, og joda, det er sant som det påstås, utvalget der hos Netflix er langt bredere enn i Norge….Men nå er jeg vist godt igang med en digresjon, så vi lar det ligge, det var jo filmtips hos Netflix her i Norge jeg skulle skrive om idag 😉

Noen nyheter har det nemlig kommet siden jeg avsluttet Netflix-medlemskapet mitt sent i fjoråret en gang, og noe bra har de selvsagt der. Her er ihvertfall noen filmtips fra Netflix når vi skriver april måned.


MAD MAX: FURY ROAD

En av fjorårets store kinosuksesser internasjonalt og også her hjemme. Høyoktans actionpumping fra start til slutt i denne filmen som stakk av med en haug Oscar-statuetter under årets prisutdeling. Liker du energisk og adrenalinfull action, spesialeffekter som ikke er datagenererte, samt filmer med et soundtrack som får blodet til å bruse litt ekstra er dette et sikkert valg. Tom Hardy, Charlize Theron og Nicholas Hoult i noen av de viktigste rollene leverer.


MAN ON A LEDGE

Thriller fra 2012. Altså ikke en helt ny film, men Man on a Ledge er en veldig tett og velspilt thriller med flere overraskelser på lur. En desperat mann klatrer ut av vinduet i 21. etasje og truer med å hoppe. Han er ikke noen selvmordskandidat, så hvorfor er han der? En film jeg absolutt anbefaler.

 


THE LUNCBOX

Er du på jakt etter en romantisk komedie kan dette være verdt å sjekke ut.

Indisk feelgoodfilm fra 2013, som har fått gjennomgående knallkritikker særlig hos publikum på filmfestivaler rundt omkring.

 


INTERSTELLAR

Passe ny film, fra 2014, med spenning fra rommet.

 

 

 


AMERICAN SNIPER

Historien om USAs beste skarpskytter regissert av Clint Eastwood.


BLÅ ER DEN VARMESTE FARGEN

2013.

Fransk romantisk drama av ypperste merke.

Sensuell og eksplisitt. Sterk film.

.


CLOCKWORK  ORANGE

Omstridt og kontroversiell klassiker fra 1971 klekket ut av mesterregissør Stanley Kubrick. Passe psykedelisk film.

 

 

.


BORAT

Den sinnsyke komedien fra 2006, som jeg rangerer som en av de sprøeste komediene jeg har sett.

Sacha Baron Cohen i rollen som Borat fra Kasakhstan som drar til USA for å lage reportasje om “verdens beste land”, samt gifte seg med Pamela Anderson, er en moderne legende allerede.


I EN BEDRE VERDEN (Original tittel: HÆVNEN)

Danmark, 2010. En av de absolutt beste danske filmene jeg har sett. Oscar for beste fremmedspråklige film. Ikke la den teite norske og internasjonale alternative tittelen på filmen ødelegge, for HÆVNEN er strålende. Veldig bra av Ulrich Thomsen og Mikael Persbrandt med flere. Særlig unge William Jøhnk Nielsen (født 1997, blå jakke midt på bildet), som faktisk er filmens hovedrolleinnehaver, er fenomenal. Les mer om den hos wikipedia.


JAKTEN

Tidenes beste film fra Danmark, og kanskje også en av de aller beste fra Skandinavia/Norden, kan du også se på Netflix. Mads Mikkelsen gjør sin livs rolle i JAKTEN. Når en liten løgn blir til sannhet og hele samfunnet vender seg mot deg, da er du ille ute.


FOCUS

Overraskende ny film, for denne gikk vel på kino i fjor på sommeren (?). Jeg så nettopp Focus, og syns den er dårlig. Men vil du ha en ganske ny film er Focus, en salig miks av småkrim og litt mørk småromantisk komedie, et valg i så måte. Will Smith i hovedrollen, men Focus gav ikke meg noe, dette er tidtrøyte og bakgrunns-TV mens jeg fikler med mobil, surfer på nett, etc. Med andre ord var ikke mitt fokus helt og holdent på Focus, men kanskje liker andre denne filmen, som tross alt har noen humoristiske sekvenser.


En annen relativt ny film Netflix har på menyen sin er thrilleren RUN ALL NIGHT, som også er fra 2015. Liam Neeson har hovedrollen.


DAFT PUNK UNCHAINED

Fra 2015. Med 12 millioner solgte album og 7 Grammypriser kan Daft Punk antagelig med rette kalle seg de ubestridte kongene av elektronisk dansemusikk.

 

 


Ellers kan man jo finne en del velkjente filmer som Taken, Taken 2, Die Hard 3 (Die Hard with a Vengeance, norsk tittel Die Hard i New York), Elling, Kon Tiki, Flukten fra Alcatraz (med Clinter`n, en av tidenes beste fengselsflukt-filmer).

MANGE SPENNINGSSERIER

Netflix har selvsagt en rekke serier også å by på. Skal jeg se serie så er det krim og action/spenningsserier som er sjangeren jeg sverger til.

BLOODLINE er en av Netflix sine egne serier, som kom i fjor, og kan absolutt anbefales. Serien som utspilles i Floridas vakre omgivelser er billedskjønn, men under den polerte overflaten skjules mørke hemmeligheter og et familiedrama. Sesong 2 av serien er ventet i løpet av 2016.

For tida har jeg fått en raptus og hevet meg over ORANGE IS THE NEW BLACK. Fengselsserier liker jeg, men dette er den første serien der vi følger kvinnelige fengselsfugler. De voldelige eller skikkelig hardbarka elementene man finner i fengselserier som Oz, Prison Break og diverse andre slike serier er fraværende (i de episodene jeg har sett foreløpig ihvertfall), og det hele blir litt lettere og nesten litt småkoselig. Men det er absolutt sebart og også spennende siden hovedrollekarakteren er sympatisk, i tillegg til at vi får servert noen av de “klassiske” kvinnetypene man “forventer” å finne bak murene. Den sprø og lett sinnsforrvirrede, den tøffe kjøkkensjefen, panserlesba (no offence!), andre lesbiske, en kjønnsoperert, samt en og annen mer eller mindre sympatisk øvrig innsatt, og ansatt. Og Jason “American Pie” Biggs i en av birollene på utsiden. Jeg er positivt overrasket av serien, men noen favoritt blir den aldri. Det er verdt å sjekke ut og er en passe underholdende serie som jeg kommer til å se ferdig.

Andre supre serier Netflix har er DEXTER (en av mine favoritter gjennom tidene), PRISON BREAK, LUTHER (britisk klassekrim), KAMPEN OM TUNGTVANNET (serien som hadde braksuksess på NRK), DAG, SHERLOCK, WALLANDER (alle omlag 30 filmene med Krister Henriksson  som Wallander), MORD UTEN GRENSER, 24, BROEN (Kun ses 1 og 2), BROADCHURCH (kun sesong 1, men den er til gjengjeld direkte glitrende og skremmende god), med flere.

I vakuumet som oppstod i fjor da jeg hadde fråtset meg gjennom alle sesongene og episodene av Dexter forsøkte jeg meg på krimserien “Hannibal”, men må si at den skuffet meg. Netflix har som kjent en del egenproduserte serier, som nevnte Bloodline som er klasse. Alle har vel hørt om “House of Cards“, så den får jeg vel prøve å se etterhvert (starta på ep 1 og 2 i fjor men ble ikke overbevist), dessuten tenker jeg å sjekke ut grøsserserien “Scream” som vel har inspirasjonen sin fra de klassiske 90-tallsgrøsserne med samme navn (Skrik-filmene).

På jakt etter barndomsminner  fra 80-/90-årene? Netflix har 1 sesong av FRAGGLENE og ALBERT ÅBERG 😉

 

Har du Netflix-tips eller andre kommentarer om dagens omtalte filmer? Bruk gjerne kommentarfeltet her til å si hva du mener.

Snakkes!

2 kommentarer
    1. Har ikke Netflix også serien Narcos? Jeg vurderte i hvert fall å “ta inn” Netflix bare på grunn av det.

    2. Jo, Narcos er også hos Netflix. Har hørt den skal være bra men har ikke sett noen klipp fra den. verdt å sjekke ut kanskje.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg