Filmhjerte: Året 1981

I dagens filmblogg-retroserie går vi 34 år tilbake i tiden, og stopper i 1981.

Idèen bak denne filmretro-serien er å trekke frem et par filmer, en internasjonal og en norsk, for hvert av årene fra fødselsåret mitt, og frem til nåtid, kall det gjerne “Årets film” eller “Årets favorittfilm”, eller mere presist undertegnedes personlige favoritter, en fra det store filmutland og en hjemlig, fra hvert år, krydret med diverse småsnacks fra det aktuelle året.

1981 var egentlig ikke slik jeg ser det noe særlig storartet år for film, det kom ikke veldig mange filmer dette året som jeg syns fortjener spesiell omtale – noen er det selvsagt likevel, og et par skikkelige godbiter var det også.

Bare for å understreke dette, Ildvognene (orig. tittel: Chariots On Fire, UK) vant Oscar for beste film fra 1981, og fikk også tre andre priser. Nå har jeg i årenes løp sett et digert lass av filmer, men jeg har seriøst (nesten) aldri hørt om Ildvognene før.  Ellers ble det Oscar-priser til Henry Fonda for beste mannlige hovedrolle og Katharine Hepburn for beste kvinnelige hovedrolle, begge i filmen Sensommer (orig. tittel: On Golden Pond). Velkjente Warren Beatty fikk prisen for beste regi for sin film, Reds. Jeg har intet forhold til de to sistnevnte filmene heller, men de har jeg ihvertfall hørt om fra før 😉

Men for å nevne noen filmer jeg har satt pris på fra 1981 da, så kan jeg jo begynne med James Bond: Kun for dine øyne (For Your Eyes Only), der Roger Moore igjen gjorde en utmerket prestasjon som agent 007. Jeg kan også trekke frem den vest-tyske ubåtfilmen med det passende navnet Ubåten (orig. tittel: Das Boot), og Dudley Moore og Liza Minelli i den småfornøyelige komedien om den lille rikmannsfyllikken Arthur. Spionfilmen Nålen (Eye of the Needle) med Donald Sutherland var også ganske severdig.

I tillegg til disse er det jo som vanlig også en del filmer jeg har sett som befinner seg midt på treet og under, så de gidder jeg ikke skrive om. Forøvrig kom den siste Omen-filmen i 1981, men Omen 3 – Siste kapittel (Omen III – the Final Conflict) stod overhodet ikke i stil med de to første filmene i trilogien.

ÅRETS FILMHJERTE 1981 GÅR TIL:

INDIANA JONES-FILMEN RAIDERS OF THE LOST ARK
(Norsk tittel: Jakten på den forsvunne skatten)

Den første fantastiske filmen av fire om Indiana Jones, filmserien der Harrison Ford etter min mening har sin beste rolle noensinne. Disse actioneventyrene om den vågale og eventyrlystne Indiana Jones, regissert av Steven Spielberg, har gått inn i filmhistorien som noen av tidenes beste innen sin sjanger, og denne første filmen i rekka er både veldig spennende, morsom og underholdende. At filmen på imdb.com har et gjennomsnitlig score på 8,6 av 10 stjerner basert på over 558 000 stemmer sier en god del om filmens popularitet. I tillegg til filmlegenden Harrison Ford, som er en av mine favorittskuespillere,
spilte også en annen distingvert herremann i denne filmen; Denholm Elliott (1922-1992).

ÅRETS NORSKE FILMHJERTER 1981:

FLEKSNES (TV-SERIE, NRK, 6 EPISODER FRA 1981)

og

OLSENBANDEN GIR SEG ALDRI


Det var en trend før i tiden at filmpostere og serier hadde tegnede motiver,
noe som etter min mening så absolutt satte en ekstra piff på produktet,
særlig når jeg den dag i dag mimrer og ser tilbake. Så også med Fleksnes-serien,
der introen på episodene inneholder skissen over.
Foto: NRK (skjermbilde fra YouTube).


Foto fra NRK. Husk at du kan se ALLE episodene av Fleksnes GRATIS hos NRKs Nett-TV. 
Ihvertfall så lenge ingen gledesdrepere skal komme med tullete påfunn som betalingsmur og annet avgiftsbelagt griseri.

Moder`n har akkurat kastet nyvaskede klær på Marve, og forlatt rommet.
Det er da Marve kommer med en av kommentarene sine i rekken av sitater jeg aldri glemmer:
-“Takk for gaven fra slumsøstrene!” (se klippet ved å klikke på lenken).
Marve, du Marve, herrlighet som den typen har fått meg til å le – Rolv Wesenlund var unik og enorm, det hersker det ingen tvil om 🙂
Foto: NRK (skjermbilde fra video på youTube).

Alle Olsenbanden-filmene hadde fra originalt av i samme stil som denne, tegnede filmplakater.
Også disse gamle originale filmposterene er noe av det jeg liker ved filmene, selv om denne posteren fra -81 ikke er av de fineste.

Her må for første gang Olsenbanden vike tenker jeg, men hvem har sagt at de ikke kan få dele filmhjerte-prisen min? Jeg elsker Olsenbanden, kanskje med unntak av de to første filmene som jeg ikke syns var allverdens (de var bra de også, men ikke like bra som de andre) – men de resterende er fabelaktige. I denne filmen er det Steen & Strøm som er bandens mål. Egon har en plan, en plan om å overta selveste Steen & Strøm. En rekke problemer og forviklinger oppstår selvsagt, men Olsenbanden gir seg aldri! Egon og Benny drar til “the swinging London”, der de lekende lett får tilbake viktige papirer, mens Kjell må være hjemme.

Fleksnes anno 1981 var fantastisk, og umulig å ikke ta med på en slik gjennomgang. Nå er ikke Fleksnes en film men en komiserie, og i 1981 ble det sendt 6 splitter nye episoder, til stor begeistring for Ola og Kari Nordmann rundt om i de tusenvis av TV-stuer. Episoder som På topp-planet, der Fleksnes ringer Bresjnev; Dobbeltgjengeren; Fjernkontroll og alt fritt; Hjem, kjære hjem; Med Liv som  innsats og Det er noe som går, gjorde Fleksnes og moder`n, i Rolv Wesenlunds og Aud Schønemanns skikkelser, det igjen: gav det norske (og svenske) TV-publikum 6 strålende halvtimeslange komiske mesterverk,
som har gledet store og små gang på gang i alle år etterpå.


Gledet seg gjorde forhåpentligvis også foreldrene til disse kommende skuespillerene som ble født i 1981
: Joseph Gordon-Levitt (kjent fra filmer som Mysterious Skin, Don Jon, 50/50 og (500) Days of Summer. Jeg hadde aldri trodd han var 34 år allerede… ;p), Sienna Miller, Elijah Wood (…og kom det som et “sjokk” at Gordon-Levitt med sitt gutteaktige utseende har nådd voksen alder og fylt 34, ja da er det neppe særlig mindre “overraskende” at Frodo Baggins fra Ringenes Herre også er 34 år 😉 Nå husker jeg godt Wood fra en rekke filmer på slutten av 90-tallet, så derfor min lille påtatte “overraskelse” over at ungdomsidolet nå er voksen), Natalie Portman, Chris Evans fra “Captain America” og Jessica Alba.

Den kanskje største stjernen som gikk bort i løpet av 1981, var Oscar-vinneren fra 1953 (beste mannlige hovedrolle i filmen Stalag 17), William Holden. Holden var kanskje bedre kjent for Broen over Kwai fra 1957. Han døde ihvertfall i 1981 i en alder av 63 år. Hans siste film S.O.B. kom ellers ut samme år, i 81. En annen som også tok farvel i 1981 var to ganger Oscar-vinner i klassen beste birolle, Melvyn Douglas (som jeg her om dagen i saken fra 1979 omtalte som for meg ukjent).
Ukjent for meg var ikke Bernard Lee, som spilte rollen som “M” i hele 11 filmer i serien om James Bond. Lee vandret til de evige jaktmarker i januar 1981. Lee ble 73 år gammel. Jeg må også nevne den norske skuespillerinnen Anne-Lise Tangstad, som døde kun 46 år gammel i 1981 (av kreft ut fra hva jeg har funnet av info). Tangstad huskes av meg selvsagt for sine små roller i fem av Olsenbanden-filmene. I Olsenbanden tar gull spilte hun en fremtredende rolle (Carina), og hun huskes selvfølgelig av veldig mange for den udødelige Fleksnes-episoden “Trafikk og panikk” der hun spilte kona til bilføreren (Henki Kolstad) som i likhet med Fleksnes nektet å rygge.

 

Hva er ditt beste filmminne fra filmåret 1981?

Legg gjerne igjen en kommentar. Klikk på kommentarer-linken like under dette innlegget.  Husk å klikk post innlegg når den nye siden vises etter at du har klikket send innlegg.

#film #filmtips #Olsenbanden #IndianaJones #JamesBond #Fleksnes #Wesenlund #Opsahl #HarrisonFord #filmer #1981 #retro

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg