Filmhjerte: Året 1978

FILMHJERTE : ÅRETS FILM, 1978

I filmhjerte-bloggens nye “retro-føljetong” Årets film beveger vi oss et skritt videre. Vi befinner oss fortsatt på sent 70-tall, lenge før noen en gang knapt nok kunne drømme om ord som strømmetjenester, dvd, blu-ray, netflix og torrentfiler. Tiden da film utenfor kino stort sett bestod av NRK, om man da ikke var høyteknologisk og hadde videospiller. I dag er tiden inne for et lite tilbakeblikk på filmverden anno 1978.

Tanken bak denne bloggserien er å trekke frem et par filmer, en internasjonal og en norsk, for hvert av årene fra fødselsåret mitt, og frem til nåtid, kall det gjerne “Årets film” eller “Årets favorittfilm”, eller mere presist undertegnedes personlige favoritter, en fra det store filmutland og en hjemlig, fra hvert år, krydret med diverse småsnacks fra det respektive år.

I det første innlegget i denne serien startet jeg med 1977, året da jeg så dagens lys. Klikk her for å lese blogginnlegget om 1977.

Blant de store filmene som gledet massene det året jeg fyllte mitt første år, i 1978, finner vi Poirot-filmen Døden på Nilen. En som for alvor fikk sitt store gjennombrudd dette året var John Travolta. Den da 24 år gamle Travolta danset seg vei inn i mang et filmhjerte, kanskje særlig ungpikenes, i suksessen Grease.

Et par uforglemmelige kassasuksesser som senere fikk flere oppfølgere hadde sin opprinnelse i 1978, det  var nemlig året da Superman The Movie, som  var den aller første spillefilmen om Superman, ble sluppet, med en stram og super Christopher Reeve som Superman. Det var også rom for skrekk i -78. Halloween, med Jamie Lee Curtis, skremte publikum med horrible og rystende hendelser på lerretet. For 37 år siden ble filmpublikum også servert oppfølgerfilmer på filmer som har blitt klassikere, her kan nevnes hardtbitende Haisommer 2 (Orig. tittel: Jaws 2), og djevelske Omen 2 (orig. tittel: Damien: Omen II).

En film som selvsagt ikke er til å komme utenom, er Hjortejegeren, der Robert De Niro hadde hovedrollen. The Dear Hunter (Hjortejegeren) var nok antagelig den største av de alle i -78. Filmen som handlet om Vietnamkrigens påvirkning, med sin virkningsfulle fortellerkraft der hjortejakten er satt i fokus, er nok veldig manges favorittfilm fra 1978, og jeg må si at det er også et av mine sterkeste filmminner fra filmene fra 1978. Jeg var som kjent fortsatt på bleiestadiet i 1978 og så selvsagt ikke mange filmer det året, men først flere år senere. Flere filmer dette året tok for seg ettervirkninger etter Vietnam-krigen, og en annen som kan nevnes er filmen med Jon Voight og Jane Fonda på plakaten; Hjemkomsten (orig. tittel: Coming Home), som på erkepatriotisk amerikansk vis har en filmposter der Voight og Fonda sitter foran det digre amerikanske flagget.

I 1978 var forresten tomater farlige greier. Muterte mordertomater skremte nok vannet av mange 😉 Filmplakatene var i alle fall morsommere før i tida.

Men det er ingen av disse filmene jeg velger å dele den O`store og prestisjetunge Filmhjerte-prisen til! Alle disse nevnte filmene fra 1978 er dog filmer som alle har gledet nye seere i en mannsalder (vel, med unntak av tomatkalkunen).

ÅRETS FILMHJERTE 1978 GÅR TIL:

FOUL PLAY (NORSK TITTEL: SE OPP FOR GLORIA)

Komedie, USA. I hovedrollene: Goldie Hawn, Chevy Chase og Dudley Moore


Foto av norsk VHS-cover: norskvhs.com

For en bildeskatt dette er forresten! Jeg sier det igjen, nettsiden norskvhs.com byr virkelig på mye retromorro for de av oss som er vokst opp med film på VHS.

Valget er kanskje overraskende, men jeg digger denne spennende komedien, som skilter med tre av datidens største navn innen komediesjangeren; Chevy Chase, Goldie Hawn og Dudley Moore. Filmen har nok hos mange gått i glemmeboken, eller blitt forbigått, det er ihvertfall uten tvil en morsom – og faktisk spennende – film, der Goldie Hawn er Gloria, som forfølges etter at hun oppdager en plan om et attentat. Vi møter en pågående dverg, en mystisk albino, og en sprudlende Dudley Moore som byr på et soverom vi sjelden har sett makan til – alt med nydelige San Fransisco som bakteppe.
Jeg slenger gjerne terningkast 5 til Se opp for Gloria (Foul Play). Og det er på vippen til 6.

Til stor glede ser jeg at filmen i sin helhet  ligger på YouTube. Uten tekst, men med engelsk tale bør det likevel gå greit for de fleste.

Se den her og nå om du vil, her er YouTube-videoen:

Saken fortsetter under videoruta

Foul Play er desverre ganske utilgjengelig ellers. Ingen av strømmetjenestene her i Norge, som Netflix o.l. tilbyr filmen. Hos Platekompaniet forsøkte jeg å bestille filmen på dvd før jul, men etter 2 ukers venting kom svaret om at de ikke kunne skaffe den (slapt, men ikke misforstå, jeg liker Platekompaniet), og hos CDON er den også utsolgt/ikke tilgjengelig. Ikke engang hos den internasjonale giganten Play.com finner jeg den lengre. Muligens er den å finne for kjøp hos amazon, og jeg vet at den finns på diverse piratsider for nedlasting, og at norsk tekst er å finne til filmfilen.

ÅRETS NORSKE FILMHJERTE 1978 GÅR TIL:


Foto: norskvhs.com

Fascinasjonen min for Olsenbanden er stor – og at årets norske film fra 1978 er Olsenbanden + Data-Harry sprenger Verdensbanken, er det ingen tvil om. Konkurransen fra andre norske filmer fra -78  er da også fraværende, ettersom resten er rimelig ukjente greier. Ikke bare er denne filmen en herlig nostalgisk titt tilbake på Norge og Oslo, og teknologi, på slutten av 70-tallet – vi fikk også se en intellektuell, for ikke å glemme en kronisk også, side ved Dynamitt-Harry, som etter å ha sovnet i en container og ufrivillig havnet i USA har vendt tilbake til gamlelandet utdannet som dataekspert, og kalles nå Data-Harry! Sammen raner de verdensbanken. En soleklar terningkast 5-film.

 

Dette huskes også 1978 for:

Noen kjente filmfjes gikk desverre bort i 1978, men året gav oss også flere kommende stjerner i filmuniverset.

Den for meg best kjente blant de som vandret til de evige jaktmarker i 1978, var Robert Shaw (Haisommer, Stikket, Styrke 10 fra Navarone, James Bond: From Russia With Love) som døde i en alder av kun 51 år. Ellers kan det nevnes at den norske filmregissøren og manusforfatteren Tancred Ibsen døde i 1978, 85 år gammel. Tancred Ibsen var barnebarn av selveste Henrik Ibsen, og Bjørnstjerne Bjørnson (kilde: wikipedia).

1978 var året da blant annet disse nåværende filmstjernene ble født: Ashton Kutcher, Justin Long (bl.a. Die Hard 4.0), Josh Hartnett, Justin Bartha (Hangover-filmene), James Franco (127 timer, The Interwiev), Katie Holmes, DJ Qualls (Road Trip, der han spiller han litt sjenerte duden som tar helt av etterhvert, kul film!), Ethan Embry (spilte Preston Meyers i 1998-komedien Can`t Hardly Wait), Joshua Jackson, Lisa Jakub (eldste dattera i Mrs. Doubtfire, tenk at hun fyller 37 i år! Forøvrig har hun ikke medvirket i noe film o.l. siden 2000 ifølge imdb), og ikke minst norske Kristofer Hivju. Jeg skrev tidligere et innlegg om skuespillerene som døde i alt for ung alder, og det verste tilfellet jeg kom over var barnestjerna Judith Barsi, som ble født i 1978 (og døde i 1988).

Hjortejegeren gikk til topps i den 51. Oscar-utdelingen, som ble avholdt i april 1979. Hjortejegeren ble altså dermed vinner av Oscar for beste film fra 1978, og filmen fikk også prisen for beste regi (Michael Cimino). Oscar-prisene for beste mannlige hovedrolle og beste kvinnelige hovedrolle for en film fra 1978 gikk til henholdsvis Jon Voight og Jane Fonda for innsatsen deres i Hjemkomsten, mens Christopher Walken fikk pris for beste mannlige birolle for Hjortejegeren.

Beste kvinnelige birolle ble vunnet av Maggie Smith for rollen i den for meg hittil helt ukjente romantiske dramakomedien California Suite. Men den filmen skal jeg definitivt se når sjansen byr seg, for på rollelista finner vi en av mine store favoritter; Alan Alda (enorm i M*A*S*H-serien), i tillegg til et kobbel av stjerner som Michael Caine, Jane Fonda, Richard Pryor, Bill Cosby, Walter Matthau. Litt merkelig at den har gått meg hus forbi, men aldri så galt at det ikke er godt for noe. Nå kan jeg jo glede meg til å se denne filmen en gang og sjekke ut om den er bra.

Både Voight og Walken står forresten den dag i dag med denne ene Oscar-statuetten, mens Fonda og Smith i -78 fikk sin andre Oscar (samme antall som de fortsatt har).

 

Hva er ditt beste filmminne fra filmåret 1978?

Legg gjerne igjen en kommentar. Klikk på kommentarer-linken like under dette innlegget.  Husk å klikk post innlegg når den nye siden vises etter at du har klikket send innlegg.

#film #filmtips #1978 #foulplay #GoldieHawn #ChevyChase #hjortejegeren #hjemkomsten #grease #syttitallet

2 kommentarer
    1. Hello!
      Nå har jeg sett litt rundt på bloggen din, og du har en utrolig blogg! Jeg er helt klart ny leser, og gleder meg til å lese flere innlegg 🙂
      Derfor hadde jeg blidt kjemepeglad for kommentar tilbake!!
      Ps vis du har snapchat legg meg gjerne til, jeg heter milleblogg 🙂
      Ha en fin dag videre<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg