Filmhjerte Topp 20: Skuespillere fra Sverige


Filmen “Svenskjævel” er aktuell på norske kinoer, og dagens blogginnlegg blir derfor ihvertfall litt dagsaktuelt, selv om det ikke dreier seg om nevnte film. Jeg liker veldig mange filmer og skuespillere fra nabolandet vårt, og det er definitivt ikke bare “svenskjævler” å finne blant skådespelarna från Sverige!

I dagens filmhjerte-innlegg har jeg derfor satt opp min personlige Topp 20-liste over skuespillere fra Sverige.

Sverige har fostret filmikoner som blant andre Ingrid Bergman og Greta Garbo, med flere, men de to er ikke inne på min personlige 20 på topp-liste over svenske skuespiller-favoritter. Ikke fordi jeg ikke liker de eller fordi de er dårlige, men Bergman og Garbo, som nok er å regne som to av “gamle dagers” største stjerner, har jeg rett og slett sett alt for lite av, og husker for dårlig det jeg har sett for lenge siden, til å si noe særlig om. Ofte kan en enkelt rolle ha vært nok til å gjøre at jeg setter ekstra pris på en skuespiller, noe som også gjenspeiles noen ganger på listen min. I tillegg er det flere av de “yngre” svenske skuespillerne som ennå ikke har rukket å komme seg inn på listen min 😉

Skuespillerene på lista er i flere tilfeller også kjent for andre roller enn de jeg har omtalt, da jeg i hovedsak har nevnt de rollene jeg forbinder vedkommende med.

Her er min 20 på topp fra Sverige.


20

EMIL FORSELIUS

(Født 1974, Västervik – Død 2010)

Forselius gjorde flere bra roller, blant annet var han med i en Wallander-film, i Beck, og Deadline Torp. Han slet med depresjon og døde desverre kun 35 år gammel i 2010, etter å ha tatt sitt eget liv hjemme. Forselius var en av Sveriges mest rutinerte unge skuespillere.

Jeg vurderte lenge om jeg skulle ha Forselius eller også avdøde Johanna Sällström på nr 20, vurderte å dele plassen mellom de to, men siden det skal være 20 og ikke 21 på lista, falt valget på Forselius her.


19

IZABELLA SCORUPCO 

Født 1970, Polen.

Jeg kjenner henne best fra James Bond: Goldeneye, og Solstorm. Scorupco flyttet til Sverige fra Polen som 8-åring i 1978, og den polsk-svenske skuespilleren er også modell og sangerinne.


18

TOMAS VON BRÖMSSEN 

Født 1943.

Kjent fra bl.a. TV-seriene Albert og Herbert, og Rød Snø, samt en rekke mindre og større roller, blant annet også i den utskjelte NRK-serien Marerittet fra seint 80-tall. Veldig populær her i Norge, og selvsagt også i Sverige. Det er liksom noe “erkesvenskt” over Brömssen, på en god måte. Vanskelig å forklare kort over et par linjer akkurat det, men jeg liker han.


17

GÖRAN RAGNERSTAM 

Født 1957, Stockholm.

Best syns jeg han var i den norske filmen Vinterkyss fra 2005. Også god i flere større og mindre roller i diverse produksjoner.


16

EVA RÖSE 

Født 1973, Skärholmen, Stockholms län.

Kjent fra Maria Wern-filmene som seriens hovedperson. Jeg husker henne også fra den norske grøsseren Villmark fra 2003.

 


15

FARES FARES

Født 1973 i Beirut, Libanon, flyttet til Sverige i 1987.

Fares er svensk-libanesisk, og er for mitt vedkommende best likt fra de danske spenningsfilmene basert på Jussi Adler-Olsens krimbøker, i filmene Kvinnen i Buret, og Fasandreperne, samt flere kommende filmer i serien.

Men jeg har også sett han i flere roller tidligere. Var også med i den ikke alt for gode Safe House (USA, 2012), og jeg husker han også fra filmer som Jalla, Jalla og fra Kopps.


14

HAMPUS BJÖRCK

Født 1977,  Täby, Stockholms län.

Spilt bl.a i TV-serien Skilda Världer (norsk tittel: En Annen Verden, 1996-2002) og i flere filmer, bl.a. Sebastian (1995).

Så vidt jeg vet har han drevet mest med teaterskuespill etter endt skuespillerutdannelse i 2005.



13

SOFIA HELIN

Født 1972, Hovsta, Örebro län.

For meg forbindes hun i all hovedsak  med rollen i TV-serien Broen (2011- ), der hun er den meget sære politietterforskeren Saga.



12

JOHAN ULVESON

Født 1954, Stockholm.

Er med på min 20 på topp utelukkende på grunn av den hysteriske rollen som Fredrik i komiserien
c/o Segemyhr
fra perioden 1998-2003. Han har i tillegg deltatt i det humoristiske programmet Parlamentet på svensk TV4.


11

ROBERT GUSTAFSSON  

Født 1964, Katrineholm.

Gustafsson er en av Sveriges morsomste, rett og slett. En rekke latterfremkallende opptredener i diverse serier, filmer og TV-programmer gjør at jeg helt klart må ha Gustafsson med her. Blant annet i humorprogrammet Parlamentet, og fra TV 2 her i Norge der han har vært med som figuren Bertil Svensson i kanalens påskenøtter (TV 2-nøttene), og som svensk “reporter” i Åpen Post på NRK.

Var også småmorsom som, og i filmen, Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant (orig. tittel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann) fra 2013, samt i flere andre roller.


10

TUVA NOVOTNY 

Født 1979, Stockholm.

Spilt bl.a i TV-seriene Skilda Världer (Norsk tittel: En annen verden), Dag (norsk serie), i filmen Kandidaten (DK, 2008) og flere andre roller jeg har likt henne i. Har spilt i flere norske filmer også. Tuva er dessuten noe så sjeldent som en svensk kjendis som snakker flytende norsk!

Hun skal også spille Norges kronprinsesse Märtha i Erik Poppes kommende film, “Kongens Nei”.


9

FANNY KETTER 

Født 1996, Uppåkra, Skåne.

Supersjarmerende! Hadde en mindre rolle i sesong 1 av Broen (Danmark/Sverige, 2011), der hun var med i 3 episoder som Anja Björk, og led en skjebne der som fortsatt irriterer meg (rollekarakteren altså led en skjebne i serien). Lurte meg også trill rundt i kortfilmen Reel, der hun spilte gutt så overbevisende at jeg faktisk ikke kjente henne igjen med en gang. Kanskje kunstig høyt oppe på listen min, men jeg liker henne, så da får det bli slik. Jeg har ikke rukket ennå å se de filmene hun er med i, men har tenkt å sjekke ut Bitchkram (2012) og Her er Harold (2014).


8

PETER HABER

Født 1952

Peter Haber er Martin Beck i Beck-filmene, som det er laget godt over 30 av. Filmene i serien om Beck er blant mine klare krimfavoritter. Og jeg gleder meg vilt til å se de 8 nye Beck-filmene som er laget/lages, de to første ble sluppet i januar og de to neste i mars (alle på C More), de fire siste kommer i januar/mars 2016.

Peter Habers far er forøvrig tysk.

 


7

MIKAEL PERSBRANDT

Født 1963, Järfälla, Stockholms län.

Rollen hans som Gunvald i en rekke Beck-filmer er ene og alene grunnen til at Persbrandt er så høyt på listen min. Jeg liker den egoistiske, sta, sure og hardtslående polisen Gunvald Larsson. Men jeg har også sett han i andre roller i filmer jeg liker, som for eksempel Maria Larssons Eviga Ögonblick (Sverige, 2008) og Solstorm (Sverige, 2007), for å nevne to. Sistnevnte film bør vel kunne være å anse som en film fra nord forresten, ettersom den er innspilt i Kiruna (fantastisk location for filmen).


6

INGVAR HIRDWALL

Født 1934, Stockholm.

Ofte kan jeg digge en skuespiller basert på en enkelt liten rollekarakter vedkommende spiller. Slik er det med Ingvar Hirdwall, som er fantastisk som den morsomme, litt plagsomme men alltid pratsomme, sosiale naboen med støttekrage, han som alltid spør Beck om “skal vi inte ta en stänkare” i filmene om Beck. Han har aldri fått noe navn der engang, på rulleteksten står han som Grannen (naboen), og han er som vi som kjenner til Beck vet, kun en liten, men herlig, birolle. Hirdwall var også meget god i filmen Miraklet i Viskan fra 2014, der han hadde en av hovedrollene.


5

STELLAN SKARSGÅRD 

Født 1951, Göteborg.

Kraftfull og autoritær er ord jeg synest beskriver Skarsgård godt som skuespiller, ihvertfall i mange av rollene jeg har sett han i. Skarsgård er, som de fleste vel vet, en av Sveriges aller best kjente og største skuespillere internasjonalt, og han har vært med i en rekke filmer også utenfor Sverige, i Norge, Danmark og USA.

De filmene der jeg syns han er best er i Insomnia (Norge, 1997) der han er politietterforskeren Engstrøm som kommer til en nordnorsk by for å oppklare et drap, men vikles selv inn i vansker, Kjærlighetens Kjøtere (Norge, 1995), Den Enestående Will Hunting (Good Will Hunting, USA, 1997), Kongen av Bastøy (Norge, 2010), God Aften, Herr Wallenberg (God Afton, Herr Wallenberg, Sverige, 1990). Skarsgård er også med i mye omtalte Nymphomaniac (2013), men den har jeg ikke tatt sjansen på å se ennå 😉

 


4

LENNART JÄHKEL

Født 1956, Piteå.

Lennart Jähkel, fra Norrland, Sveriges nordligste “fylke”, oppvokst i Piteå, senere i Sundsvall, har ihvertfall et morsomt etternavn, for de som liker å vri og vende litt på navn er jo slikt jækli morsomt 😉 Vel, Jähkel var i alle fall veldig morsom i rollen han hadde i komiserien c/o Segemyhr, men han var også veldig dyktig som usympatisk jævel i de to Jegerne-filmene Jägarna (Sverige, 1996) og Jägarna 2 (Sverige, 2011). Han har også vært med i en Wallander-film; Wallander: Hemmeligheten (Wallander: Hemligheten, 2006), samt gjort en bra figur i flere av filmene i serien Mordene i Fjällbacka.

 


3

KRISTER HENRIKSSON

Født 1946, Häverö, Stockholms län.

Jeg digger film-serien om Wallander, både de som er direkte basert på bøkene av Henning Mankell og de som er basert på figurene og universet fra bøkene hans. Krister Henriksson tok over som Wallander etter Rolv Lassgård, og vil for alltid bli husket av meg for rollen sin som Kurt Wallander. Den er mer enn nok for å få plass på lista her, men Henriksson har jeg også sett i andre roller der jeg syns han har vært bra. Blant annet husker jeg han fra serien Rederiet, som gikk første halvdel/midten av 90-tallet.

 


2

PETER STORMARE

Født 1953, Arbrå, Gävleborgs län.

Peter Stormare er selvskreven på lista, han er en kraftfull, rå og autoritær skikkelse på film, med en stemme som er som skapt for mange av rollene han har bekledd. Stormare er en av svenskenes største suksesser i USA og amerikansk film av nyere dato. Mine favoritter med Stormare er filmer som Fargo (USA, 1996), Armageddon (USA, 1998), 8 MM (USA, 1999), Jegerne 2 (Jägarna 2, Sverige, 2011). Og jeg glemmer absolutt ikke rollen hans i den fengslende krimserien Prison Break der Stormare var med i 22 episoder som John Abruzzi.

Jeg må naturligvis også nevne gjesteopptredenen hans i Seinfeld, der han var med i en episode, som “Slippery Pete” i episoden “The Frogger” i 1998. Uforglemmelig 🙂 Dessuten, Peter Stormare er “Hollywoods eneste norrlänning”. Han kommer opprinnelig fra Arbrå, men har sagt at hjertet hans er norrländskt. Han ser på Norrland som hjemtraktene sine, og han har sine røtter i Hälsingland i södra Norrland – og i en filmblogg fra nord er selvsagt slike detaljer meget viktig å ta med ;)Men det er selvsagt ikke derfor han er på 2. plass på lista – der er han fordi han er en glimrende skuespiller.


1

ROLV LASSGÅRD

Født 1955, Östersund, Jämtland.

Rolf Lassgård er kanskje ikke den absolutt definitift beste skuespilleren av de på listen min, men jeg liker typen – og han er uten tvil en glimrende skuespiller. Jeg liker den rolige stilen hans, sinnet hans på film, måten han snakker på, væremåten, og pondusen hans 😉

Rollen hans som Kurt Wallander i de første Wallander-filmene som ble laget er hans aller beste, der leverer han strålende spill, i tillegg spilte Lassgård inn tre nye wallander-filmer etter at Krister Henriksson startet innspillingen av Wallander-filmserien, og de med Lassgård er også de beste blant Wallander-filmene. Jeg skal legge til at Wallander er en av mine absolutte krimfavoritter, og jeg syns som tidligere nevnt at også Krister Henriksson leverer glimrende som Wallander, men med Lassgård et lite hakk over. Rollen hans som Wallander er også grunnen til at han topper denne lista. I likhet med Wallander bor også Lassgård i Skåne-traktene. Han er født og oppvokst i Östersund, studerte drama i Malmø, startet deretter på Skånska teatern i Landskrona og utmerket seg tidlig på teaterscenen, før han ble et kjent ansikt på film.

Lassgård spilte også i de første Beck-filmene (de 6 filmene der Gösta Ekman var Beck) i rollen som senere ble gjort av Mikael Persbrandt. Han er ellers strålende i de to filmene Jegerne (Jägarna, Sverige, 1996) og Jegerne 2 (Jägarna 2, Sverige, 2011). I alle disse filmene spiller han politimann/etterforsker. Nylig så jeg han i en helt annerledes rolle, i dramafilmen Miraklet i Viskan (Sverige, 2014), der han imponerte meg, igjen. Omtalen min av Miraklet i Viskan som jeg skrev etter å ha sett filmens offisielle verdenspremiere på filmfestivalen i Tromsø, kan du lese ved å klikke her.

 


HEDERLIG OMTALE

Det er en lang rekke med svenske skuespillere jeg liker, som ikke kom med på topp 20, men som ihvertfall fortjener litt hederlig omtale. Her er noen av de (nevnt i tilfeldig rekkefølge, bildene nedenfor stemmer overens med navnene i samme rekkefølge fra venstre mot høyre). I tillegg til disse er det selvsagt en rekke gode svenske skuespillere jeg ikke har nevnt her.

Ingrid Bergman (1915-1982)
Greta Garbo
(1905-1990)
Mats Bergman (Født 1948. Medvirket i en rekke av filmene om Wallander, der han spiller Nyberg)
Lena Endre (Født 1955. For tiden å se i en av hovedrollene i TV2-serien Frikjent)
Ola Rapace
(Født 1971. Med i en rekke av Wallander-filmene der Krister Henriksson spiller Wallander)
Alexander Karim
(Født 1976. Flere mindre roller der jeg husker han fra, samt et par kortfilmer)
Jan Ohlsson (Født 1962, på samme dato som undertegnede (!), men ikke samme årstall ;p  Ohlsson er selvsagt bedre kjent som Emil i Lønneberget, rollen som gjorde han til kjendis over natta på 70-tallet. “Emil” forlot skuespillerkarrieren i 1978, og har siden den gang ikke ønsket å være i rampelyset.
Lars-Erik Berenett
(Født 1942)
Johanna Sällström
(1974-2007, kjent bl.a. fra 13 Wallander-filmer, før hun døde så alt for tidlig, kun 32 år gammel i 2007)
Michael Segerström
(Født 1944, bl.a. kjent fra Darling, 2007)
Gustaf Hammarsten (Født 1967, bl.a. medvirket i Beck,
Wallander og flere mindre roller)
Allan Edwall (1924 – 1997. Spilte Emils far i “Emil“-serien og filmene)
Emy Storm (1925 – 2014. Spilte Emils mor i “Emil“-serien og filmene)
Douglas Johansson (Født 1960. Spiller i en rekke Wallander-filmer, der han er Martinsson)

Noen flere: Michael Nyquist (f. 1960), Jakob Eklund (“Johan Falk”, f. 1962), Kjell Bergqvist (f. 1953), Magnus Härenstam (Fredrikssons Fabrikk, f. 1941), Max von Sydow (f. 1929. Mange ville garantert hatt han på topp 20, for min del holder det å ta han med her), Johan Widerberg (f. 1974).

Rebecka Hemse (Født 1975. Spiller Becks datter i filmene om Beck)
Ernst Günther (1933 – 1999. Spilte “Wallander” sin far i tre av de første Wallander-filmene (Hundarna i Riga, Den vita lejoninnan, Mördare utan ansikte), samt at han var med i filmen Änglagård, som jeg også likte. Særlig rollen i Wallander likte jeg godt).
Felix Herngren (Født 1967. Solsidan)
Alexandra Dahlström (Født 1984. Spilte i Fucking Åmål). Bilde mangler.
Helena Bergström (Født 1964) Bilde mangler.

Det må legges til at det helt klart er mulig jeg kan ha glemt noen! Jeg kunne ha fortsatt i en halv evighet, for det er som du kanskje har forstått, en rekke skuespillere fra Sverige jeg liker. Hele tiden kommer det små drypp med minner tilbake til filmer og serier jeg har sett. Jeg liker svensk film, men liste over svenske filmer og regissører får jeg i så fall ta en annen gang.

Avslutningsvis kan jeg legge til at Dolph Lundgren antagelig ville skrapt bunnen om jeg skulle ramset opp alle svenske skuespillerene jeg husker, så derfor finner du ikke han på lista, haha! En annen jeg heller ikke syns er noe særlig, er Lasse Åberg.

Hvem er dine svenske skuespillerfavoritter?

Diskuter gjerne listen eller kom med andre kommentarer  ved å klikke på kommentarer-linken under dette innlegget.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg